Uncategorizedآمادگی جسمانیتناسب اندام

فواید دویدن در صبح و با شکم خالی که فقط حرفه ای ها می دانند!

قطعا دویدن برای تناسب اندام و حفظ سلامتی یکی از بهترین گزینه ها است. آیا می دانستید که بهترین زمان برای دویدن اول صبح است؟ وقتی که انرژی شما چندین برابر نسبت به آخر بیشتر است، انگیزه بیشتری برای دویدن پیدا می کنید. دویدن نوعی ورزش هوازی به حساب می آید که به دلیل راحت بودن تمامی افراد قادر به انجام آن هستند. اگر برای دویدن برنامه ای منظم داشته باشید، از بسیاری از بیماری ها مزمن در امان خواهید بود. به طور کلی دویدن در صبح دارای فواید زیادی است که در ادامه توضیح می دهیم.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند اول صبح و با شکم خالی شروع به دویدن کنند. اما آیا این تصمیم منطقی است؟گاهی ممکن است به علت شکم خالی نتوانید ورزش کنید و یا ممکن است بعد از خوردن صبحانه شکم و پهلوی شما کمی درد بگیرد. حال می خواهیم بدانیم که در چه صورت بهتر است ورزش شروع به دویدن کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی فواید دویدن در صبح بپردازیم.

دویدن با شکم خالی

زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید، احتمالا ۷ یا ۸ ساعت چیزی نخورده اید و شکم شما خالی است. در این مواقع سطح گلیکوژن خون پایین است. گلیکوژن به معنای انبار کربوهیدرات است که برای این انرژی روزانه بدن مورد نیاز است. در کل به علت پایین بودن سطح انرژی، ممکن است ورزش دو با شکم خالی برای همه افراد مناسب نباشد و باعث ایجاد حال بد شود. توصیه ما به شما این است که حتما قبل از دویدن در صبح صبحانه میل کنید. حتی شده مقدار کمی صبحانه بخورید تا انرژی و سوخت کافی برای شروع تمرینات ورزشی مثل دویدن را داشته باشید. اگر علاقه ای به خوردن صبحانه قبل از دویدن ندارید، حتما دودین را در حد خفیف تا متوسط انجام دهید. اگر در این بین سرگیجه به سراغ شما آمد، خیلی سریع دست از دویدن بکشید و چیزی شیرین میل کنید.

آیا دویدن ناشتا و با شکم خالی باعث لاغری می شود؟

این یک باور و اعتقاد قدیمی است که دویدن ناشتا باعث لاغری می شود. اعتماد در قدیم اینطور بود که ورزش و دویدن ناشتا باعث کاهش وزن و لاغری می شود.  اما امروزه باید قبول کنیم که تنها دویدن در حالت ناشتا برای کاهش وزن کافی نیست و ما را به اندام فیتنس و ایده آل نمی رساند. برای پاسخ به این سوال که اصلا دویدن با شکم خالی و ناشتا باعث چربی سوزی می شود یا خیر، باید بدانیم که دودین با شکم خالی چقدر کالری می سوزاند؟

نوشته های مشابه

پاسخ این است که ورزش دو به صورت ناشتا خیلی کم باعث چربی سوزی می شود. زیرا معمولا افراد در ابتدای صبح انرژی کافی ندارند و حتی برای ۱۰ دقیقه دویدن هم نیاز به استفاده از ذخایر گلیکوژنی بدن است. برای همین ۱۰ دقیقه هم با سرعت کم، کالری سوزی کمتری اتفاق می افتد. در واقع باید بدانید که شما بدون صبحانه نمی توانید مدت زیادی را بدوید، زیرا بدن شما کم می آورد و ذخیره انرژی شما خالی می شود. اما با خوردن مقداری صبحانه، انرژی بدن شما بیشتر می شود و مسافت بیشتری را با سرعت بالاتری طی خواهید کرد و کالری سوزی بیشتری اتفاق می افتد.

معایب دویدن با معده خالی: عوارضی که باید در نظر گرفت

به طور کلی، انجام فعالیت‌ های ورزشی مانند دویدن بدون مصرف غذا قبل از آن، عوارضی دارد که می ‌تواند بیشتر از مزایایش باشد. در ادامه به چند مورد از این چالش ‌ها و عوارض ناشی از ورزش دو در صبح ناشتا می‌‌پردازیم.


افزایش اشتها پس از دویدن

اگر صبح قبل از ورزش هیچ وعده‌ ای نداشته باشید، بدنتان ممکن است به شدت خسته و تهی از انرژی شود. این موضوع می‌تواند باعث شود که هنگام صرف صبحانه، تمایل بیشتری به غذا داشته باشید. اما این تنها به وعده صبحانه محدود نمی‌ شود؛ ممکن است در طول روز احساس گرسنگی بیشتری کنید و به ناچار خوراکی ‌های بیشتری مصرف کنید تا انرژی از دست رفته را جبران نمایید. این بدان معناست که ممکن است در کل روز، کالری بیشتری نسبت به آنچه در حین ورزش دو سوزانده ‌اید، مصرف کنید.

امکان خطر آسیب‌ دیدگی

دویدن در صبح نه تنها باعث کاهش سرعت شما به علت نبود انرژی می شود، بلکه ممکن است باعث ایجاد خستگی زودرس هم بشود. این خستگی ها باعث می شود تا خطر آسیب دیدگی در زمان دو بیشتر شود. به طور کلی مغز برای عملکرد صحیح، نیاز به گلوکز دارد. حال اگر ناشتا به ورزش بروید و شروع به ورزش دو کنید، مغز انرژی کافی ندارد و احتمال سرگیجه و عدم کنترل وجود دارد.

از دست رفتن عضلات بدن

کورتیزول هورمونی مهم در بدن است که توسط غدد فوق کلیه تولید می شود. از جمله وظایف هورمون کورتیزول می توان به تنظیم عملکردهای اساسی مانند کنترل سطح گلوکز خون در بدن و پاسخ به شرایط فشار اشاره کرد. زمانی که کورتیزول در بدن افزایش می یابد، تجزیه پروتئین هم در سلول های ماهیچه ای افزایش می یابد که در نهایت منجر به ضعف عضلانی می شود.

حال می خواهیم بدانیم که چه ارتباطی بین کورتیزول و ناشتا دویدن در صبح وجود دارد؟ باید بدانید که اول صبح و به صورت ناشتا، کورتیزول در بالاترین حد خود قرار دارد. یعنی هم ذخایر انرژی بدن رو به اتمام است و هم دویدن با شکم خالی، باعث افزایش سطح کورتیزول می شود. یعنی در این صورت تمام ذخایر گلیکوژنی تخلیه شده و پروتئین برای تامین انرژی، تخلیه شده و فاز مخربی از عضله سازی پیش می آید.

مزایا و فواید دویدن ناشتا با شکم خالی

زمانی که بدن خوردن غذا و ناشتا شروع به دو می کنید، مزایایی هم دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

افزایش چربی سوزی

بسیاری از ورزشکاران پیاده روی تند و یا دو با شکم خالی یا پیش از صرف صبحانه یا ناهار را انتخاب می کنند، زیرا در این برهه قابلیت چربی ‌سوزی بدن بالا است. همانطور که می دانید علت چربی سوزی در این مواقع، کمبود انرژی دریافتی بدن و عدم تأمین نیازهای سوختی بدن است. حتی در این امر، کاهش ذخایر کربوهیدرات هم بسیار موثر است.

افزایش استقامت هوازی بدن

طبق مطالعه ای که انجام شده است، دویدن با معده خالی باعث افزایش استقامت بدنی می شود. در سال ۲۰۱۰ مطالعه ای انجام شده است که طبق آن مشخص شد، تمرینات ناشتا و دویدن همراه با حداکثر اکسیژن مصرفی است.

بهبود عملکرد گوارش

اگر با مشکلات گوارشی دست به گریبان هستید، ورزش دو سرعتی با معده‌ی خالی می‌تواند راهی مؤثر برای جلوگیری از این اختلالات باشد. بسیاری از ورزشکاران هنگام تمرینات طولانی، با مشکلاتی نظیر درد معده، گرفتگی‌ های روده‌ ای و احساس تهوع مواجه می‌ شوند. این نشانه‌ ها به‌ ویژه در ورزشکارانی که قبل از دویدن مسافت‌ های طولانی، غذای سنگین می‌ خورند، رایج است. بنابراین، شروع دویدن در صبح قبل از صرف صبحانه یا وعده‌ های اصلی می‌ تواند گزینه‌ ای مناسب برای شما باشد.

کاهش مصرف انرژی


اگر هدف شما کاهش وزن است، ورزش دو با معده‌ خالی می ‌تواند به کاهش میزان انرژی مصرفی شما کمک کند. در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶، ۱۲ مرد به مدت ۲۴ ساعت با معده‌ی خالی به دویدن پرداختند و نتایج نشان داد که در این مدت، مصرف انرژی آن‌ ها کاهش یافته است.

فواید اصلی دویدن در صبح

بسیاری از افراد تمایل دارند تا صبح خود را با دو و ورزش شروع کنند. اگر دویدن در صبح را به طور منظم انجام دهید، این کار تبدیل به یک عادت برای شما می شود. در ادامه به بررسی فواید دویدن در صبح می پردازیم.

سلامت قلب

اگر از بیماری های قلبی ترس دارید، از همین فردا دویدن در صبح را شروع کنید، زیرا چند دقیقه دویدن در روز می تواند شما را از انواع بیماری های قلبی حفظ کند.

افزایش چربی‌ سوزی

طبق تحقیقات انجام شده دویدن با شکم خالی به علت کمبود ذخایر کربوهیدراتی، در نهایت منجر به چربی سوزی بیشتری می شود که برای کاهش وزن بهترین گزینه است.

افزایش تمرکز

قطعا با وجود مشغله های روزانه، دویدن در صبح استرس کمتر و آرامش بیشتری را به همراه دارد. این کار به تمرکز بیشتر شما در طی روز کمک می کند. سلول های مغزی جدید در ابتدای صبح تولید می شوند که برای بهبود عملکرد مغز عالی هستند.

سلامت پوست

طبق مطالعات انجام شده، فعالیت‌ های هوازی مانند دو می ‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. این تمرینات با افزایش اکسیژن‌ رسانی و انتقال مواد مغذی به پوست، فرآیند ترمیم آن را تسریع می ‌بخشند. همچنین، این نوع ورزش ‌ها موجب افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شوند که به زیبایی و جوانی آن کمک می‌ کند.

افزایش تستوسترون

 ورزش دو در صبح زود نه تنها انرژی‌ شما را افزایش می‌ دهد، بلکه سطح تستوسترون را نیز بالا می ‌برد. این افزایش به نوبه خود به رشد و تقویت عضلات و توده‌ی ماهیچه ‌ای بدن کمک می ‌کند.

سخن پایانی

در آخر باید بدانید که دویدن در صبح دارای فواید بسیار زیادی است که در این مطلب به طور کامل برای شما توضیح داده ایم. شما می توانید به انتخاب خود و پزشکتان دویدن ناشتا و یا بعد از صبحانه در صبح را انتخاب کنید.

دویدن با وزنه، نکات طلایی

۲۰ وسیله ضروری برای دویدن و رانینگ

مدت زمان دویدن چقدر باید باشد؟

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button