آمادگی جسمانی

با گرفتگی عضلات چه کنیم؟

همه ما انواع گرفتگی عضلات را تجربه کرده ایم. این گرفتگی ها ممکن است به شدت دردناک باشند و حتی انجام امور روزمره را مختل کنند. گرفتگی عضلات یک دردسر رایج است که می توانند در هر قسمت از بدن رخ دهند اما بیشتر در پاها بروز می کنند. اما سوال این است که با گرفتگی عضلات چه کنیم؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چه چیزی باعث گرفتگی عضلات می شود؟

شما در طول روز حرکت می کنید. با انجام این کار، اعصاب حرکتی سیستم عصبی محیطی شما تحریک می شود تا انقباضات ماهیچه ای لازم برای حرکت طبیعی ماهیچه ها را تحریک کند.

اما این اعصاب حرکتی فوق‌العاده حساس هستند و گاهی اوقات به‌طور خودبه‌خودی از کار می‌افتند – انقباضات ماهیچه‌ای ایجاد می‌کنند که چیزی جز حالت طبیعی احساس می‌کنند.

دکتر اوندو توضیح می دهد: «گرفتگی عضلات اساساً یک انقباض عضلانی بی نظم و خود به خود است. “وقتی مطالعات الکتریکی گرفتگی ها را انجام می دهید، می بینید که عصب حرکتی که عضله آسیب دیده را تحریک می کند با سرعت بسیار بالایی تحریک می کند – بسیار بیشتر از زمانی که یک فرد آگاهانه یک عضله را به تنهایی حرکت می دهد.”

نوشته های مشابه

از مهمترین دلایل گرفتگی عضلات به موارد زیر می شود اشاره کرد:

  • شروع تمرین جدید
  • کم آبی بدن
  • عدم تعادل الکترولیتی
  • افزایش سن
  • عدم تحرک
  • دیابت
  • بارداری
  • برخی داروها به ویژه دیورتیک ها و استاتین ها
  • ضعیف بودن برخی گروههای عضلانی
  • برخی مشکلات عصبی

با گرفتگی عضلات چه کنیم؟

حال به سوال اصلی می پردازیم و اینکه در نهایت با گرفتگی عضلات چه کنیم؟ راهکارهای زیر را مدنظر داشته باشید.

دوش آبگرم و جکوزی

دوش آبگرم و جکوزی به دلیل گرم کردن بدن باعث افزایش جریان خون در عضلات می شوند. شما می توانید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر دوش آبگرم قرار بگیرید یا اینکه به جکوزی بروید تا گرفتگی عضلات را تا حد زیادی برطرف کنید. این روش درمانی بدون عوارض است و باعث تسکین استرس نیز می گردد.

تمرینات کششی

یکی از مهمترین نکات برای ورزشکاران استفاده از تمرینات کششی بعد از تمرین است که باعث می شود احتمال گرفتگی عضلات به شکل چشم گیری کاهش یابد. به سادگی پس از هر جلسه تمرینی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حرکات کششی ایستا انجام دهید. هر عضله را تا حد احساس کشش، بکشید و برای ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه دارید. پس از چند جلسه تمرین به این سبک متوجه می شوید که میزان گرفتگی شما به حد چشم گیری کاهش پیدا می کند.

تقویت عضلات ضعیف

یکی دیگر از دلایل گرفتگی عضلات، ضعیف بودن آنهاست. برای این کار لازم است عضلات ضعیف خود را شناسایی کرده و با یک برنامه دقیقه و علمی نسبت به تقویت آنها اقدام کنید. به طور مثال می توانید برای تقویت عضله سرینی از حرکت لیفت پشت پا، بریج و اسکات کمک بگیرید. این روش نیاز به رویکرد تدریجی دارد و در طول چند هفته سعی کنید این عضلات ضعیف را تقویت نمایید. این کار جلوی آسیب های احتمالی را نیز خواهد گرفت.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به سادگی یکی از بهترین راهکارها برای رفع گرفتگی عضلات است. این باعث می شود مواد زاید انباشته شده در عضلات تخلیه شوند و جریان خون بهتر نیز مواد مغذی لازم را راحتتر به عضلات شما خواهد رسانید. سعی کنید به قدری آب بنوشید که ادرارتان همیشه شفاف و روشن باشد.

دریافت مواد معدنی

کمبود مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم می تواند از دلایل گرفتگی باشد که به راحتی قابل حل نیز هستند. مصرف مواد غذایی حاوی این مواد و نیز مصرف مکمل ها از راهکارهای جذب مواد معدنی کافی به شمار می روند.

ماساژ

ماساژ گرفتن باعث آزاد سازی بافت فاشیال می شود که به نوبه خود در ایجاد گرفتگی نقش خواهد داشت. از طرف دیگر ماساژ باعث می شود خون رسانی به اندام بهتر روی دهد. در صورت گرفتگی های مزمن لازم است چند جلسه از ماساژ استفاده کنید تا نتایج آنرا ببینید.

شاک ویو

این راهکار باید توسط فیزیوتراپ انجام شود. در فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه شاک ویو ضربان پشت سرهم به بافتهای دچار گرفتگی وارد می شود که باعث خواهد شد این گرفتگی ها برطرف شوند. برای نتیجه گیری از شاک ویو نیز به پیگیری نیاز دارید.

نیدل تراپی

نیدل تراپی نیز از روش های فیزیوتراپی برای برطرف کردن گرفتگی عضلات است. در این روش با وارد کردن سوزن به عمق عضلات، بافت ها دچار گرفتگی تحریک می شوند تا اسپاسم ها برطرف گردند. نیدل تراپی برای گرفتگی ها عمیق مناسب است و نیاز به انجام شدن توسط تراپیست متخصص دارد.

در این مقاله به پاسخ سوال “با گرفتگی عضلات چه کنیم” پرداختیم. انجام تمرینات کششی، نوشیدن مایعات، ماساژ و فوم رول و درمان های فیزیوتراپی از جمله مهمترین روش ها در برابر این مشکل به شمار می روند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button