Uncategorizedانگیزشیتناسب اندامورزش در خانه

آیا ورزش در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ ۴ ورزش عالی در قاعدگی

در این مطلب می خواهیم بدانیم که ورزش در دوران قاعدگی خوب است یا بد؟ بسیاری از افراد بر این باورند که انجام فعالیت‌های ورزشی در زمان قاعدگی مناسب نیست و به همین دلیل از تمرین کردن در این دوران پرهیز می‌کنند. در عین حال، به خاطر تغییرات روحی و جسمی که در این زمان تجربه می‌کنند، بسیاری از زنان تمایل دارند در خانه بمانند و به جای رفتن به باشگاه، با کیسه آب گرم روی تخت استراحت کنند.
این تصور وجود دارد که ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. بنابراین، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره ورزش در این زمان به شما ارائه دهیم.

مزایای فعالیت بدنی در زمان قاعدگی

فعالیت بدنی همواره برای سلامت جسمی شما مفید است، به ویژه ورزش در دوران قاعدگی اهمیت زیادی دارد. اگر تا کنون تجربه ورزش در دوران پریودی را داشته‌اید، به وضوح متوجه شده‌اید که چگونه می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی‌ها کمک کند. اما آیا این موضوع از نظر علمی توجیهی دارد و چرا چنین اثری دارد؟

دوره قاعدگی یک مرحله پیچیده از نظر هورمونی است. در این دوران، سطوح دو هورمون پروژسترون و استروژن به حداقل خود می‌رسند که ممکن است موجب خستگی و کاهش انرژی در شما شود. با این حال، فعالیت بدنی در این زمان می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد و سطح انرژی‌تان را افزایش دهد! به جای اینکه تمام حرکات بدنی و ورزش‌ها را در این دوره متوقف کنید، از این زمان به عنوان فرصتی برای انجام تمرینات جدید بهره ببرید. در ادامه، پنج فایده ورزش در دوران قاعدگی را بررسی خواهیم کرد.

کاهش نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی (پی‌ام‌اس)

در روزهای نزدیک به قاعدگی با خستگی و تغییرات احساسی مواجه هستید، انجام ورزش‌های هوازی به‌طور منظم می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. با فعالیت بدنی، سطح اندورفین در بدن شما به طور طبیعی افزایش می‌یابد و این امر موجب بهبود حال روحی و افزایش انرژی شما خواهد شد.

مقابله با دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان در آغاز دوره قاعدگی خود دچار سردرد، دردهای کمر، گرفتگی‌های عضلانی و دل‌درد می‌شوند؛ اما ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند به میزان قابل توجهی این مشکلات را تسهیل کند. اگر شما هم از دردهای شدید قاعدگی رنج می‌برید، به خوبی می‌دانید که این دوره چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، انجام تمرینات ساده‌ای مانند پیاده‌روی آرام می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

بهبود جریان خون

آیا انجام ورزش در زمان قاعدگی می‌تواند به کاهش گرفتگی‌های عضلانی کمک کند؟ بله؛ در حین تمرین، اندورفین‌ها آزاد می‌شوند که به عنوان مسکن عمل کرده و احساس درد را کاهش می‌دهند. تحرک باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود و در نتیجه، شدت دردهای قاعدگی کاهش می‌یابد.
 

تنظیم قاعدگی‌های نامنظم

اگر چرخه‌های قاعدگی شما نامنظم است، فعالیت‌های جسمانی می‌توانند به تثبیت ریتم قاعدگی شما یاری رسانند. ترکیب یک رژیم غذایی مغذی با تمرینات ملایم می‌تواند به شما کمک کند تا قاعدگی‌تان به شکل منظم و آسان‌تری پیش برود.

آیا فعالیت بدنی در دوران قاعدگی می‌تواند به کاهش برخی علائم کمک کند؟

افرادی که به طور منظم ورزش نمی‌کنند، نمی‌توانند با شروع تمرینات در زمان عادت ماهیانه، خونریزی را کاهش دهند؛ اما می‌توانند از دیگر فواید آن بهره‌مند شوند. یکی از این فواید، کاهش نفخ معده در این دوران است. بسیاری از ناراحتی‌های شما در زمان قاعدگی به دلیل نفخ ایجاد می‌شود که با انجام ورزش، می‌توان به بهبود آن کمک کرد.

همچنین، سطح آمادگی جسمانی بر شدت علائم قاعدگی تأثیرگذار است. تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه فرد از نظر تناسب اندام در وضعیت بهتری باشد، دردهایی که احساس می‌کند نیز کاهش می‌یابد. نتایج این تحقیق که در مجله علوم پزشکی و بیولوژیکی منتشر شده، نشان می‌دهد اگر بانویی حداقل سه بار در هفته تمرین کند، به میزان کمتری از علائم عادت ماهیانه مانند سردرد، دردهای بدنی و ناراحتی در ناحیه سینه رنج خواهد برد.

آیا فعالیت ورزشی می‌تواند شدت خونریزی قاعدگی را کاهش دهد؟

به طور قطع، در روزهای ابتدایی که خونریزی بیشتر است، ممکن است تمایل چندانی به شرکت در کلاس‌های TRX نداشته باشید؛ اما اگر پیش‌تر ورزش می‌کردید و بدنتان آماده تمرینات سنگین است، می‌توانید در همان روزهای اول نیز به ورزش در دوران قاعدگی بپردازید.

تمرین منظم و با شدت متوسط می‌تواند به طور قابل توجهی خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. از دیدگاه پزشکی، کاهش چربی بدن به کاهش سطح استروژن منجر می‌شود.

در واقع، استروژن عامل تحریک رشد بافت رحمی است. بنابراین، ورزش منظم و رعایت یک رژیم غذایی سالم به کاهش چربی بدن کمک می‌کند و در نتیجه، سطح استروژن پایین می‌آید و در نهایت، خونریزی قاعدگی شما کاهش می‌یابد.

چربی‌سوزی در دوران قاعدگی، آیا فعالیت بدنی در این زمان باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود؟

در زمان قاعدگی، سطح انرژی زنان معمولاً کاهش می‌یابد و تغییرات هورمونی نیز تأثیرات خاصی بر بدن می‌گذارد. این عوامل می‌توانند انجام فعالیت‌هایی چون ورزش را برای بانوان دشوار کنند. با این حال، به طور کلی هیچ مانعی برای ورزش در این دوره وجود ندارد. پژوهشگران تأکید کرده‌اند که زنان باید از تمرینات بسیار شدید و طولانی مدت در زمان عادت ماهیانه خود خودداری کنند. در عوض، انجام ورزش‌های ملایم و روزمره می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و جسمی آن‌ها کمک کند.

بر اساس تحقیقات، زنانی که به صورت منظم فعالیت بدنی دارند، معمولاً دردهای عضلانی کمتری در دوران قاعدگی احساس می‌کنند. به همین علت ورزش در دوران قاعدگی اهمیت پیدا می کند. اما سوالی که برای برخی از خانم‌ها مطرح می‌شود این است که آیا در این زمان میزان چربی‌سوزی افزایش خواهد یافت؟ به طور کلی، میزان سوزاندن چربی در دوران قاعدگی تفاوت چندانی با سایر زمان‌ها ندارد و حتی ممکن است کمتر باشد.

یکی از دلایل این موضوع، تمایل به پرخوری در این دوره است که می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، استرس و خستگی باشد. بنابراین، انجام ورزش‌های ملایم و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند کمک کند تا در دوران قاعدگی از افزایش وزن جلوگیری شود.

بهترین نوع ورزش در زمان قاعدگی کدام است؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که فعالیت ورزشی موردعلاقه‌تان را که معمولاً انجام می‌دهید، ورزش در دوران قاعدگی هم می تواند موثر و مفید باشد. اما اگر احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که شدت تمرینات را کاهش دهید. برای بسیاری از زنان، روزهای ابتدایی قاعدگی ممکن است زمان مناسبی برای ورزش نباشد و ترجیح دهند در خانه بمانند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
اگر در چند روز اول پریود با مشکلاتی مواجه هستید، می‌توانید از انجام تمرینات سنگین پرهیز کنید و به جای آن، مجموعه‌ای از حرکات ساده را در منزل انجام دهید. همچنین اگر تاکنون به ورزش نپرداخته‌اید، می‌توانید از فعالیت‌های زیر در این زمان بهره ببرید.

۱) راه رفتن و پیاده روی آرام

راه رفتن ساده‌ترین نوع ورزش در دوران قاعدگی به شمار می‌رود، زیرا به هیچ گونه تجهیزات، پوشاک خاص یا مکان مشخصی احتیاج ندارد. شما می‌توانید تا حد توان خود قدم بزنید و از فضای بیرون بهره‌مند شوید. این فعالیت به تسکین درد و علائم مربوط به قاعدگی کمک می‌نماید.

۲) ورزش‌های هوازی

توجه داشته باشید که منظور از “سبک” چیست. نیازی نیست در مسابقات دو یا دوچرخه‌سواری‌های طولانی شرکت کنید؛ هر نوع فعالیت هوازی که به آن علاقه دارید (از زومبا تا شنا و دویدن) را می‌توانید به شکل کوتاه و ملایم انجام دهید.
فعالیت‌های هوازی موجب افزایش تولید اندورفین در مغز می‌شوند که نتیجه‌اش ایجاد حس شادابی و طراوت است. این ماده همچنین به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. بنابراین، هرچه اندورفین بیشتری ترشح کنید، در دوره قاعدگی، احساس درد کمتری خواهید داشت.

۳) تمرینات نرم و تمرکز بر روی تنفس

یوگا، پیلاتس سبک و حرکات کششی به منظور رهایی از تنش‌های عضلانی و تسکین درد بسیار مؤثر هستند. همچنین، تای‌چی به کاهش استرس و تنش کمک می‌کند.

۴) تمرینات قدرتی سبک

اگر به انجام تمرینات قدرتی علاقمند هستید، می‌توانید چندین تمرین قدرتی ملایم را تجربه کنید. در این مرحله از وزنه‌های سبک بهره بگیرید و از بلند کردن وزنه‌های سنگین پرهیز کنید.

ورزش‌هایی که در دوران قاعدگی باید از آنها پرهیز کرد!

قاعده کلی این است که فعالیت‌های بدنی در دوره پریودی نباید فشار زیادی به بدن وارد کنند، موجب درد شوند یا روند طبیعی چرخه قاعدگی را مختل کنند. هرچند ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند مفید باشد، اما برخی فعالیت‌ها باید از فهرست تمرینات حذف شوند که به شرح زیر است:

فعالیت‌های شدید یا طولانی

انجام این نوع تمرینات در دوران قاعدگی ممکن است به بدن آسیب برساند. برای نمونه، یک جلسه تمرین بدنسازی با وزنه‌های سنگین یا یک ساعت فوتبال پرفشار می‌تواند سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون شود و در نتیجه خونریزی را تشدید کند.

ورزش‌هایی که به ناحیه کمر یا شکم فشار می‌آورند

ورزش در دوران قاعدگی ممکن است موجب افزایش درد و خونریزی شوند؛ مانند شنا یا تمرینات سنگین بدنسازی.
اگر به طور غیرمعمولی احساس خستگی، حالت تهوع، افزایش درد یا ناراحتی می‌کنید، بهتر است فعالیت بدنی را متوقف کرده و استراحت کنید. به نیازهای بدنتان توجه کنید!

رعایت بهداشت در دوران پریود هنگام ورزش | نکات بهداشتی که نباید نادیده بگیرید!

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در زمان پریودی به آن توجه کنید، حفظ بهداشت است. اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی به‌ویژه در هنگام ورزش بیشتر می‌شود؛ زیرا فعالیت بدنی باعث تعریق و احتمالاً افزایش خون‌ریزی خواهد شد. پس از پایان تمرینات، حتماً دوش بگیرید و لباس زیر و پد بهداشتی خود را تعویض کنید. همچنین، بهتر است از لباس‌های نخی استفاده کنید تا احتمال بروز خارش و عفونت در حین ورزش کاهش یابد.

ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی | اثرات بدنسازی و فعالیت‌های سنگین در زمان عادت ماهانه

هیچ مدرک علمی تاکنون وجود ندارد که نشان دهد تمرینات بدنسازی و فعالیت‌های ورزش در دوران قاعدگی متوقف شوند. به عنوان یک بانوی علاقمند به بدنسازی، شما می‌توانید در این دوره نیز از کار با وزنه بهره‌مند شوید؛ تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، گوش دادن به سیگنال‌های بدنتان است. اگر احساس می‌کنید انرژی لازم برای تمرین ندارید یا تمرینات برای‌تان خیلی سنگین است، می‌توانید شدت فعالیت را کاهش دهید. حتی در صورتی که نیاز به استراحت احساس کردید، جای نگرانی نیست؛ می‌توانید یک یا دو جلسه را کنار بگذارید.
برای زنان بدنساز، تمرینات بدنسازی همچون یک همراه وفادار می‌باشد که به تقویت عضلات کمر و شکم یاری می‌رساند و می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند. علاوه بر این، انجام تمرینات در دوران قاعدگی با بهبود کیفیت خواب و وضعیت روحی، شما را سرحال‌تر و شاداب‌تر خواهد ساخت.

سخن پایانی

ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و مثبت به شمار آید. بسیاری از زنان با وجود تغییرات هورمونی و احساسی که در این دوره دارند، به فعالیت‌های بدنی روی می‌آورند تا انرژی منفی را کاهش دهند و روحیه خود را بهبود بخشند. حرکات آرام و ملایم مانند یوگا یا پیاده‌روی می‌توانند در تسکین دردهای قاعدگی مؤثر باشند و احساس راحتی بیشتری را فراهم آورند. همچنین، تمرینات سبک می‌توانند به افزایش گردش خون و کاهش نفخ کمک کنند.

در این دوران، توجه به نیازهای بدن و انتخاب تمرینات متناسب می‌تواند عامل کلیدی برای داشتن یک دوره قاعدگی سالم و آرام باشد. با این حال، هر زن باید براساس احساسات و نیازهای خاص خود، نوع فعالیت مناسب را انتخاب کند.

در این مطلب می خواهیم بدانیم که ورزش در دوران قاعدگی خوب است یا بد؟ بسیاری از افراد بر این باورند که انجام فعالیت‌های ورزشی در زمان قاعدگی مناسب نیست و به همین دلیل از تمرین کردن در این دوران پرهیز می‌کنند. در عین حال، به خاطر تغییرات روحی و جسمی که در این زمان تجربه می‌کنند، بسیاری از زنان تمایل دارند در خانه بمانند و به جای رفتن به باشگاه، با کیسه آب گرم روی تخت استراحت کنند.
این تصور وجود دارد که ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. بنابراین، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره ورزش در این زمان به شما ارائه دهیم.

مزایای فعالیت بدنی در زمان قاعدگی

فعالیت بدنی همواره برای سلامت جسمی شما مفید است، به ویژه ورزش در دوران قاعدگی اهمیت زیادی دارد. اگر تا کنون تجربه ورزش در دوران پریودی را داشته‌اید، به وضوح متوجه شده‌اید که چگونه می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی‌ها کمک کند. اما آیا این موضوع از نظر علمی توجیهی دارد و چرا چنین اثری دارد؟

دوره قاعدگی یک مرحله پیچیده از نظر هورمونی است. در این دوران، سطوح دو هورمون پروژسترون و استروژن به حداقل خود می‌رسند که ممکن است موجب خستگی و کاهش انرژی در شما شود. با این حال، فعالیت بدنی در این زمان می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد و سطح انرژی‌تان را افزایش دهد! به جای اینکه تمام حرکات بدنی و ورزش‌ها را در این دوره متوقف کنید، از این زمان به عنوان فرصتی برای انجام تمرینات جدید بهره ببرید. در ادامه، پنج فایده ورزش در دوران قاعدگی را بررسی خواهیم کرد.

  • کاهش نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی (پی‌ام‌اس)

در روزهای نزدیک به قاعدگی با خستگی و تغییرات احساسی مواجه هستید، انجام ورزش‌های هوازی به‌طور منظم می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. با فعالیت بدنی، سطح اندورفین در بدن شما به طور طبیعی افزایش می‌یابد و این امر موجب بهبود حال روحی و افزایش انرژی شما خواهد شد.

  • مقابله با دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان در آغاز دوره قاعدگی خود دچار سردرد، دردهای کمر، گرفتگی‌های عضلانی و دل‌درد می‌شوند؛ اما ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند به میزان قابل توجهی این مشکلات را تسهیل کند. اگر شما هم از دردهای شدید قاعدگی رنج می‌برید، به خوبی می‌دانید که این دوره چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، انجام تمرینات ساده‌ای مانند پیاده‌روی آرام می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

  • بهبود جریان خون

آیا انجام ورزش در زمان قاعدگی می‌تواند به کاهش گرفتگی‌های عضلانی کمک کند؟ بله؛ در حین تمرین، اندورفین‌ها آزاد می‌شوند که به عنوان مسکن عمل کرده و احساس درد را کاهش می‌دهند. تحرک باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود و در نتیجه، شدت دردهای قاعدگی کاهش می‌یابد.
 

  • تنظیم قاعدگی‌های نامنظم

اگر چرخه‌های قاعدگی شما نامنظم است، فعالیت‌های جسمانی می‌توانند به تثبیت ریتم قاعدگی شما یاری رسانند. ترکیب یک رژیم غذایی مغذی با تمرینات ملایم می‌تواند به شما کمک کند تا قاعدگی‌تان به شکل منظم و آسان‌تری پیش برود.

آیا فعالیت بدنی در دوران قاعدگی می‌تواند به کاهش برخی علائم کمک کند؟

افرادی که به طور منظم ورزش نمی‌کنند، نمی‌توانند با شروع تمرینات در زمان عادت ماهیانه، خونریزی را کاهش دهند؛ اما می‌توانند از دیگر فواید آن بهره‌مند شوند. یکی از این فواید، کاهش نفخ معده در این دوران است. بسیاری از ناراحتی‌های شما در زمان قاعدگی به دلیل نفخ ایجاد می‌شود که با انجام ورزش، می‌توان به بهبود آن کمک کرد.

همچنین، سطح آمادگی جسمانی بر شدت علائم قاعدگی تأثیرگذار است. تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه فرد از نظر تناسب اندام در وضعیت بهتری باشد، دردهایی که احساس می‌کند نیز کاهش می‌یابد. نتایج این تحقیق که در مجله علوم پزشکی و بیولوژیکی منتشر شده، نشان می‌دهد اگر بانویی حداقل سه بار در هفته تمرین کند، به میزان کمتری از علائم عادت ماهیانه مانند سردرد، دردهای بدنی و ناراحتی در ناحیه سینه رنج خواهد برد.

آیا فعالیت ورزشی می‌تواند شدت خونریزی قاعدگی را کاهش دهد؟

به طور قطع، در روزهای ابتدایی که خونریزی بیشتر است، ممکن است تمایل چندانی به شرکت در کلاس‌های TRX نداشته باشید؛ اما اگر پیش‌تر ورزش می‌کردید و بدنتان آماده تمرینات سنگین است، می‌توانید در همان روزهای اول نیز به ورزش در دوران قاعدگی بپردازید.

تمرین منظم و با شدت متوسط می‌تواند به طور قابل توجهی خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. از دیدگاه پزشکی، کاهش چربی بدن به کاهش سطح استروژن منجر می‌شود.

در واقع، استروژن عامل تحریک رشد بافت رحمی است. بنابراین، ورزش منظم و رعایت یک رژیم غذایی سالم به کاهش چربی بدن کمک می‌کند و در نتیجه، سطح استروژن پایین می‌آید و در نهایت، خونریزی قاعدگی شما کاهش می‌یابد.

چربی‌سوزی در دوران قاعدگی، آیا فعالیت بدنی در این زمان باعث سوزاندن کالری بیشتری می‌شود؟

در زمان قاعدگی، سطح انرژی زنان معمولاً کاهش می‌یابد و تغییرات هورمونی نیز تأثیرات خاصی بر بدن می‌گذارد. این عوامل می‌توانند انجام فعالیت‌هایی چون ورزش را برای بانوان دشوار کنند. با این حال، به طور کلی هیچ مانعی برای ورزش در این دوره وجود ندارد. پژوهشگران تأکید کرده‌اند که زنان باید از تمرینات بسیار شدید و طولانی مدت در زمان عادت ماهیانه خود خودداری کنند. در عوض، انجام ورزش‌های ملایم و روزمره می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و جسمی آن‌ها کمک کند.

بر اساس تحقیقات، زنانی که به صورت منظم فعالیت بدنی دارند، معمولاً دردهای عضلانی کمتری در دوران قاعدگی احساس می‌کنند. به همین علت ورزش در دوران قاعدگی اهمیت پیدا می کند. اما سوالی که برای برخی از خانم‌ها مطرح می‌شود این است که آیا در این زمان میزان چربی‌سوزی افزایش خواهد یافت؟ به طور کلی، میزان سوزاندن چربی در دوران قاعدگی تفاوت چندانی با سایر زمان‌ها ندارد و حتی ممکن است کمتر باشد.

یکی از دلایل این موضوع، تمایل به پرخوری در این دوره است که می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، استرس و خستگی باشد. بنابراین، انجام ورزش‌های ملایم و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند کمک کند تا در دوران قاعدگی از افزایش وزن جلوگیری شود.

بهترین نوع ورزش در زمان قاعدگی کدام است؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که فعالیت ورزشی موردعلاقه‌تان را که معمولاً انجام می‌دهید، ورزش در دوران قاعدگی هم می تواند موثر و مفید باشد. اما اگر احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که شدت تمرینات را کاهش دهید. برای بسیاری از زنان، روزهای ابتدایی قاعدگی ممکن است زمان مناسبی برای ورزش نباشد و ترجیح دهند در خانه بمانند و احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
اگر در چند روز اول پریود با مشکلاتی مواجه هستید، می‌توانید از انجام تمرینات سنگین پرهیز کنید و به جای آن، مجموعه‌ای از حرکات ساده را در منزل انجام دهید. همچنین اگر تاکنون به ورزش نپرداخته‌اید، می‌توانید از فعالیت‌های زیر در این زمان بهره ببرید.

  • راه رفتن و پیاده روی آرام 

راه رفتن ساده‌ترین نوع ورزش در دوران قاعدگی به شمار می‌رود، زیرا به هیچ گونه تجهیزات، پوشاک خاص یا مکان مشخصی احتیاج ندارد. شما می‌توانید تا حد توان خود قدم بزنید و از فضای بیرون بهره‌مند شوید. این فعالیت به تسکین درد و علائم مربوط به قاعدگی کمک می‌نماید.

  • ورزش‌های هوازی

توجه داشته باشید که منظور از “سبک” چیست. نیازی نیست در مسابقات دو یا دوچرخه‌سواری‌های طولانی شرکت کنید؛ هر نوع فعالیت هوازی که به آن علاقه دارید (از زومبا تا شنا و دویدن) را می‌توانید به شکل کوتاه و ملایم انجام دهید.
فعالیت‌های هوازی موجب افزایش تولید اندورفین در مغز می‌شوند که نتیجه‌اش ایجاد حس شادابی و طراوت است. این ماده همچنین به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. بنابراین، هرچه اندورفین بیشتری ترشح کنید، در دوره قاعدگی، احساس درد کمتری خواهید داشت.

  • تمرینات نرم و تمرکز بر روی تنفس

یوگا، پیلاتس سبک و حرکات کششی به منظور رهایی از تنش‌های عضلانی و تسکین درد بسیار مؤثر هستند. همچنین، تای‌چی به کاهش استرس و تنش کمک می‌کند.

  • تمرینات قدرتی سبک

اگر به انجام تمرینات قدرتی علاقمند هستید، می‌توانید چندین تمرین قدرتی ملایم را تجربه کنید. در این مرحله از وزنه‌های سبک بهره بگیرید و از بلند کردن وزنه‌های سنگین پرهیز کنید.

ورزش‌هایی که در دوران قاعدگی باید از آنها پرهیز کرد!

قاعده کلی این است که فعالیت‌های بدنی در دوره پریودی نباید فشار زیادی به بدن وارد کنند، موجب درد شوند یا روند طبیعی چرخه قاعدگی را مختل کنند. هرچند ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند مفید باشد، اما برخی فعالیت‌ها باید از فهرست تمرینات حذف شوند که به شرح زیر است:

  • فعالیت‌های شدید یا طولانی

انجام این نوع تمرینات در دوران قاعدگی ممکن است به بدن آسیب برساند. برای نمونه، یک جلسه تمرین بدنسازی با وزنه‌های سنگین یا یک ساعت فوتبال پرفشار می‌تواند سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون شود و در نتیجه خونریزی را تشدید کند.

  • ورزش‌هایی که به ناحیه کمر یا شکم فشار می‌آورند

ورزش در دوران قاعدگی ممکن است موجب افزایش درد و خونریزی شوند؛ مانند شنا یا تمرینات سنگین بدنسازی.
اگر به طور غیرمعمولی احساس خستگی، حالت تهوع، افزایش درد یا ناراحتی می‌کنید، بهتر است فعالیت بدنی را متوقف کرده و استراحت کنید. به نیازهای بدنتان توجه کنید!

رعایت بهداشت در دوران پریود هنگام ورزش | نکات بهداشتی که نباید نادیده بگیرید!

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید در زمان پریودی به آن توجه کنید، حفظ بهداشت است. اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی به‌ویژه در هنگام ورزش بیشتر می‌شود؛ زیرا فعالیت بدنی باعث تعریق و احتمالاً افزایش خون‌ریزی خواهد شد. پس از پایان تمرینات، حتماً دوش بگیرید و لباس زیر و پد بهداشتی خود را تعویض کنید. همچنین، بهتر است از لباس‌های نخی استفاده کنید تا احتمال بروز خارش و عفونت در حین ورزش کاهش یابد.

ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی | اثرات بدنسازی و فعالیت‌های سنگین در زمان عادت ماهانه

هیچ مدرک علمی تاکنون وجود ندارد که نشان دهد تمرینات بدنسازی و فعالیت‌های ورزش در دوران قاعدگی متوقف شوند. به عنوان یک بانوی علاقمند به بدنسازی، شما می‌توانید در این دوره نیز از کار با وزنه بهره‌مند شوید؛ تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، گوش دادن به سیگنال‌های بدنتان است. اگر احساس می‌کنید انرژی لازم برای تمرین ندارید یا تمرینات برای‌تان خیلی سنگین است، می‌توانید شدت فعالیت را کاهش دهید. حتی در صورتی که نیاز به استراحت احساس کردید، جای نگرانی نیست؛ می‌توانید یک یا دو جلسه را کنار بگذارید.

برای زنان بدنساز، تمرینات بدنسازی همچون یک همراه وفادار می‌باشد که به تقویت عضلات کمر و شکم یاری می‌رساند و می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند. علاوه بر این، انجام تمرینات در دوران قاعدگی با بهبود کیفیت خواب و وضعیت روحی، شما را سرحال‌تر و شاداب‌تر خواهد ساخت.

سخن پایانی

ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و مثبت به شمار آید. بسیاری از زنان با وجود تغییرات هورمونی و احساسی که در این دوره دارند، به فعالیت‌های بدنی روی می‌آورند تا انرژی منفی را کاهش دهند و روحیه خود را بهبود بخشند. حرکات آرام و ملایم مانند یوگا یا پیاده‌روی می‌توانند در تسکین دردهای قاعدگی مؤثر باشند و احساس راحتی بیشتری را فراهم آورند. همچنین، تمرینات سبک می‌توانند به افزایش گردش خون و کاهش نفخ کمک کنند. در این دوران، توجه به نیازهای بدن و انتخاب تمرینات متناسب می‌تواند عامل کلیدی برای داشتن یک دوره قاعدگی سالم و آرام باشد. با این حال، هر زن باید براساس احساسات و نیازهای خاص خود، نوع فعالیت مناسب را انتخاب کند.

مزایای ورزش فیتنس برای بانوان

۹ فایده باور نکردنی ورزش برای سلامت روان

۱۰ فایده هم ورزش کردن

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button