Uncategorizedآموزش حرکاتبدنسازی

علت کمردرد بعد از ورزش و گرفتگی عضلات چیست؟

معمولا همه افراد در دوره هایی از زندگی خود کمردرد را تجربه کرده اند. ورزشکاران هم از این مشکل در امان نیستند. گاهی ورزشکاران به علت فعالیت های بدنی شدید دچار کمردرد بعد از ورزش می شوند. بسیاری از ورزشکاران پس  از انجام فعالیت های قدرتی در قسمت پایینی کمر خود احساس درد پیدا می کنند که البته بیشتر این دردها جدی نیستند و خود به خود برطرف می شوند. اما با این حال در صورت تشدید دردهای کمری و ایجاد ناراحتی و آزارهای مداوم باید با پزشک متخصص مشورت کرد. حال باید ببینیم علت کمردرد بعد از ورزش چیست و چه راهکارهایی برای مقابله و درمان وجود دارد؟

دلایل کمردرد بعد از ورزش

افرادی که به ورزش کردن عشق می‌ورزند، ممکن است در حین فعالیت‌های بدنی با احساس درد در ناحیه کمر روبرو شوند. اگر این دردها خفیف و گذرا باشند، جای نگرانی نیست؛ اما دردهای مداوم و مزمن حتماً نیاز به توجه و درمان دارند. عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز این دردها در ناحیه کمر شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

احساس کمردرد تا ۷۲ ساعت پس از ورزش

بعضی از عضلات بدن در حین انجام فعالیت های بدنی دچار پارگی های جزئی می شوند که همین آسیب ها احساس درد در ورزشکاران را برانگیخته می کند. این دردهای جزئی احتمال زیاد تا ۷۲ ساعت پس از ورزش ادامه دارند. حال اگر تمرینات شما باعث به چالش کشیده شدن قسمت پایینی کمر شما باشد، دردهای ریزی را در این قسمت متوجه خواهید شد. البته اصلا جای نگرانی وجود ندارد، زیرا این دردهای کمر موقت به زودی برطرف می شوند و بهتر است آنها را جدی نگیرید. برای رهایی از دردهای کمر موقت داروهایی مثل ایبوپروفن که بدون نسخه هستند، کمک کننده می باشند.

عضلات ضعیف

اگر پس از مدت زمانی تصمیم به ورزش گرفته اید، باید بدانید که ممکن است در شروع با کمردرد بعد از ورزش مواجه شوید که کاملا طبیعی است. البته بیشتر افرادی که عضلات ضعیف دارند، در شروع ورزش این نوع دردها را در قسمت کمر دارند.  

نارسایی وریدی

در هنگام ورزش، عضلات نیاز بیشتری به خون دارند، به همین علت قلب میزان خون را با اکسیژن بیشتری به عضلات می رساند. آن دسته از افرادی که دارای نارسایی وریدی هستند، قلب آنها قادر به تامین خون سرشار از اکسیژن برای عضلات نیست. اگر عضلات پایینی کمر شما دچار گرفتگی شده است، پاهای خود را به سمت بالا ببرید، در این صورت جریان خون افزایش پیدا می کند.

فشار بر روی عصب ‌ها

گاهی اوقات، فعالیت‌ های ورزشی می‌ توانند باعث ایجاد فشار بر عصب‌ های کمر شوند که این موضوع به نوبه خود می‌ تواند منجر به احساس درد و ناراحتی گردد. در چنین شرایطی، ضروری است که به خود استراحت دهید و قبل از از سرگیری تمرینات، به عصب‌ های خود زمان لازم برای بهبودی بدهید.
این فشار ممکن است به دلیل حرکات مکرر در فعالیت‌ هایی مانند دویدن یا بلند کردن وزنه‌ های سنگین به وجود آید. همچنین، وضعیت نامناسب بدن در حین ورزش می‌ تواند عامل دیگری برای این مشکل باشد. برای جلوگیری از این فشار و ایجاد کمردرد بعد از ورزش، همواره بر روی تکنیک صحیح و فرم بدن خود تمرکز کنید و از کشش‌ های بیش از حد بپرهیزید.
اگر در حین تمرین، درد شدیدی در ناحیه کمر احساس کردید که حتی با چند دقیقه استراحت هم تسکین نمی‌یابد، این می ‌تواند نشانه ‌ای از فشار به عصب باشد. در این صورت، بهتر است به طور موقت از ادامه ورزش خودداری کنید.

زیاده روی در ورزش

شاید شما هم در دنیای ورزش کمی بیش از حد از خودتان مایه گذاشته ‌اید و دچار کمردرد بعد از ورزش شده‌اید. بسیاری از افراد پس از تمرینات، به خاطر فشار زیاد به ناحیه کمر دچار درد می ‌شوند. اگر وزنه‌های سنگین را بلند کنید یا حرکات ورزشی را با فرم نادرست انجام دهید، احتمال آسیب‌ دیدگی افزایش می ‌یابد. بنابراین، بسیار مهم است که هر فعالیت ورزشی جدید را به آرامی آغاز کنید و به تدریج شدت آن را بیشتر کنید.
برای مثال، تمرینات سنگینی نظیر اسکات، لیفت و HIIT می ‌توانند اثرات منفی قابل توجهی بر کمر داشته باشند. در حین انجام این تمرینات، رعایت فرم صحیح و آغاز با وزنه‌ها و مقاومت ‌های کم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نحوه درمان کمردرد بعد از ورزش

برای درمان کمر درد بعد از ورزش باید خیلی محافظ کار باشید، در این صورت علت کمردرد بعد از ورزش هم بهتر مشخص می شود. قطعا روش های غیر جراحی برای برطرف کردن این نوع مشکلات کارساز است. از جمله این روش ها می توانیم به فیزیوتراپی، ورزش و داروهای غیر التهابی اشاره کنیم. این روش‌ها همگی باعث تقویت عضلات شکمی، خارج شکمی و لگن ورزشکار می شوند و به این روش از ایجاد درد و ناراحتی در کمر جلوگیری می کنند. در ادامه به بررسی راهکارهایی برای درمان اسپاسم عضلانی می پردازیم.

درمان اسپاسم عضلانی بعد از ورزش

راهکارهای درمانی بسیار زیادی برای بهبود اسپاسم عضلانی کمر که از ورزش کردن ایجاد می شود، وجود دارند.

استراحت

اسپاسم عضلانی خود دلیلی بر علت کمردرد بعد از ورزش است. اگر دچار اسپاسم عضلانی شده اید، باید بدانید که انجام فعالیت های روزانه سنگین باعث شدت آن می شود. در نتیجه بهتر است برای مدتی از انجام فعالیت های سنگین روزانه دوری کنید. حتما باید استراحت داشته باشید تا فشاری بر ناحیه کمر شما وارد نشود. تمامی فعالیت های سبک هم باید با احتیاط انجام شوند و تا حدی حتی از انجام آنها هم پرهیز کنید.

سرما درمانی

سرما درمانی یکی دیگر از روش‌های درمانی موثر بر بهبود اسپاسم عضلانی است. تنها کافی است مقداری یخ را دور دستمال یا حوله بپیچانید و بر روی قسمت گرفتگی کمر خود بگذارید. این روش درمانی باعث کاهش التهابات موضعی و تسکین درد می شود.

گرما درمانی

کمپرس‌های گرم را فراموش نکنید که بسیار موثر هستند و می‌توانند باعث افزایش گردش خون در کمر می‌شوند.

استراحت در موقعیت شیب‌ دار

هنگام استراحت شرایط را طوری فراهم کنید که بدن شما حالت شیبدار باشد. بهترین راهکار این است که یک بالش زیر زانوهای خود بگذارید که باعث کاهش میزان فشار به کمر می شود.  

مصرف داروهای ضد درد

استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند به تسکین درد و التهاب در ناحیه کمرتان کمک کند. از جمله این داروها می‌توان به ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین اشاره کرد.

استفاده از داروهای شل‌کننده عضلات

توجه به این نکته ضروری است که مصرف داروهای شل‌کننده عضلات باید به‌طور حتم تحت نظر پزشک انجام شود. این داروها می ‌توانند به آرامی عضلات شما را رها کرده و به تسکین دردهای کمرتان کمک کنند. با این حال، حتماً باید به عوارض جانبی این داروها نیز توجه کنید؛ از جمله خواب‌آلودگی، سرگیجه و کاهش سرعت واکنش. بنابراین، در مصرف آن‌ها باید احتیاط لازم را به خرج دهید.

علائم گرفتگی عضلات کمر را بشناسید!

گرفتگی عضلات کمر ناشی از عوامل متعددی است که می‌توان به عدم فعالیت بدنی، کم‌تحرکی و ضعف عضلانی اشاره کرد. این نوع گرفتگی که به اسپاسم عضلانی کمر معروف است، با نشانه‌های مشخصی خود را نشان می‌دهد. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین علائم این گرفتگی‌ها پرداخته‌ می‌شود.

  • ایجاد ضعف عضلانی در ایستادن با فرم صحیح
  • ایجاد مشکل در خم کردن ستون فقرات
  • احساس کمر درد در یک یا دو طرف
  • ایجاد انقباض غیر ارادی در عضلات
  • شدت دردهای ماهیچه ای در بخش کمر
  • احساس سفت شدن کمر
  • کاهش دامنه حرکتی
  • ایجاد ناتوانی و مشکل در تحرک

سخن پایانی

به طور کلی علت کمردرد بعد از ورزش تا حدودی مشخص است.کمردرد یکی از معضلات رایج است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این ناراحتی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استفاده نادرست از تکنیک ‌های ورزشی، عدم گرم  ‌کردن کافی پیش از تمرین، یا بارگذاری بیش از حد با وزنه‌ های سنگین به وجود آید که فشار زیادی به ناحیه کمر وارد می ‌کند. ورزش ‌هایی نظیر وزنه ‌برداری، دویدن یا تمرینات کششی، اگر اصول صحیح انجام نشوند، می‌توانند منجر به آسیب‌ های عضلانی یا کشیدگی و درد در ناحیه کمر گردند.

همچنین، افرادی که به طور منظم ورزش نمی‌ کنند، به دلیل ضعف عضلانی ممکن است بیشتر در معرض این مشکلات قرار بگیرند. برای پیشگیری از درد کمر پس از ورزش، توصیه می ‌شود که قبل از شروع تمرینات، حرکات کششی انجام شود و تکنیک‌ های صحیح حرکتی به دقت رعایت گردد. در صورت بروز درد، استراحت و مشاوره با پزشک یا فیزیوتراپیست می‌ تواند به کاهش شدت مشکل کمک کند و به روند بهبود سرعت ببخشد.

فواید حیرت انگیز بدنسازی برای دیسک کمر

ورزش های مناسب دیسک کمر

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button