Uncategorizedآمادگی جسمانیتناسب اندام

۱۶ لوازم ضروری برای دویدن در فصل سرما که حتما باید همراه داشته باشید!

اگر دونده هستید و یا عاشق دویدن هستید، فرقی نمی کند که هوا سرد است و یا گرم و هدف شما لاغری است یا فقط به سلامتی فکر می کنید! به هر حال شما دویدن را ترجیح خواهید داد. حال که به فصل سرما نزدیک می شویم، در مورد دویدن در فصل سرما توضیح میدهیم که نیاز به چه لوازمی دارد. قطعا دویدن در فصل سرما سختی های خاص خودش را دارد که باید با آنها بجنگید. تصور کنید روز برفی برف در حال پوشاندن مسیر مورد علاقه شما برای دویدن است. در این حالت باید با تجهیزات کامل دل به دریا بزنید و شجاعانه به مسیر دویدن خود ادامه دهید. دویدن در فضای باز تاثیر بسیار خوبی بر روی سلامت روان و حتی کاهش وزن شما دارد.

بهره مندی از تجهیزات ضروری برای دویدن در فصل سرما برای ایمنی و حتی راحتی افراد بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه در دنیای امروز تجهیزات و محصولات بسیار زیادی وجود دارند که شما را از یخ زدگی محافظت کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعت بیشتری در مورد تجهیزات ضروری دویدن در فصول سرد سال به دست آورید.

چالش اصلی دویدن در سرما

یکی از چالش‌ های اصلی که در فصل زمستان با آن روبرو هستید، «شناخت تغییرات آب و هوایی در این دوره» است. همانند دیگر ورزش‌ های زمستانی، راز دویدن ایمن و راحت در زمستان، انتخاب لباس‌ های چندلایه است. به هیچ عنوان از لباس‌ های پنبه‌ ای استفاده نکنید؛ زیرا این نوع لباس‌ ها عرق را روی پوست شما نگه می‌ دارند و ممکن است باعث سرما خوردگی‌تان شوند. به جای آن، توصیه می‌شود برای لایه‌های زیرین و میانی از پشم مرینو که به‌ طور طبیعی رطوبت را جذب می‌ کند، بهره بگیرید.
حتی می‌ توانید از الیاف ترکیبی مصنوعی مانند پلی‌استر به عنوان گزینه‌ ای اقتصادی‌ تر استفاده کنید. این را با یک جلیقه عایق یا یک لایه بیرونی که آب را دفع کرده و باد را مسدود می‌ کند، ترکیب کنید. برای گرم نگه داشتن قسمت پایینی بدن، یک جفت ساق پا که گرما را حفظ کند، انتخاب کنید. اگر هنوز احساس نیاز به گرمای بیشتری دارید، می‌ توانید زیر شلوار یا شلوارک خود، یک جوراب ‌شلواری پایه بپوشید تا راحت‌ تر باشید.

تجهیزات مورد نیاز دویدن در فصل سرما را بشناسید!

بسیاری از عاشقان دویدن در طول سال از یک نوع کفش کتانی استفاده می‌کنند و اگر نیاز باشد، تجهیزات اضافی را روی آن‌ها می‌زنند. در عوض، برخی دیگر از راحتی و امنیت کفش‌های ورزشی با گل میخ‌های فولادی بهره‌مند می‌شوند.
اما فراموش نکنید که برای دویدن در شرایط مختلف، به لوازم جانبی دیگری نیز نیاز دارید: جوراب‌های نرم و بالشتکی که انگشتان پا را گرم و خشک نگه می‌دارند، انواع دستکش برای مقابله با وضعیت‌های آب و هوایی متفاوت، کلاه یا هدبند، و بسته به فاصله‌ای که می‌دوید، یک جلیقه برای لایه‌بندی مناسب بسیار اهمیت دارد.
به طور کلی، دویدن در سرمای زمستان می‌ تواند به نظر چالش ‌برانگیز بیاید، اما با داشتن تجهیزات مناسب و چند راهنمایی کاربردی، این تجربه کاملاً ممکن و لذت‌بخش خواهد بود. چه در هوای سرد و چه در شرایط طوفانی، با نکات مفیدی که در این زمینه ارائه می‌ شود، آماده باشید تا تردمیل را با هوای تازه و طبیعی جایگزین کنید. در ادامه شما را با تجهیزات لازم برای دویدن در فصل سرما آشنا می کنیم.

نوشته های مشابه

۱) کفش‌های مخصوص دویدن در طبیعت (کفش‌هایی برای سطوح خیس و لغزنده)


در فصل زمستان، اهمیت داشتن کفش مناسب برای دویدن به اوج خود می‌رسد. زمانی که به دل طبیعت می‌زنید، ممکن است با زمین‌های مرطوب، گل‌آلود و حتی یخ‌زده روبه‌رو شوید. بنابراین، انتخاب کفش‌های تریل رانینگ که مخصوص چنین شرایطی طراحی شده‌اند، ضروری است. زیره‌ی این کفش‌ها باید دارای الگوی خاصی با برجستگی‌های چسبنده باشد تا به شما کمک کند در این سطوح لغزنده تعادل خود را حفظ کنید.

بسیاری از افراد در فصل سرد سال به دنبال کفش‌های تریل رانینگ ضدآب هستند. برای این منظور، بهتر است به دنبال مدل‌هایی باشید که دارای آسترهای ویژه‌ای مانند Gore-Tex هستند تا از نفوذ آب به داخل کفش جلوگیری کنند و پاهای شما را در برابر رطوبت محافظت کنند.

۲) گِترهای مناسب دویدن

بسیاری از دوندگان گترها را ابزاری مهم و ضروری برای دویدن در فصل سرما می دانند. آنها ترجیح می‌دهند در زمستان با کمک این گترها از ورود برف و گل‌ولای به داخل کفش خود خودداری نمایند. البته باید بدانید که این گترها باعث مقاومت در برابر رطوبت، و بارندگی می شوند تا همواره پاهای شما از داخل کفش هم خیس و مرطوب نشود.

۳) میخ و کرامپون کفش تریل

میخ‌ها، کرامپون‌ها یا گیره‌های مخصوص یخ‌ نوردی هم جئی ضروری برای دوندگان در فصل سرما هستند، زیرا آنها را می‌توان به کفش‌های تریل رانینگ متصل کرد. در این صورت خیلی راحت می توان بر روی زمین های سفت و یخی راه رفت. این موضوع باعث می شود تا ایستایی و اصطکاک بهتری داشته باشید و دچار مشکل در دویدن نشوید. در ادامه اگر نیاز به رفتن در سطوح فشرده و یخ زده داشته باشید، کرامپون ها و گیره ها هم نیاز می شوند.

۴) لگینگ و جوراب ‌شلواری ویژه دویدن

در روزهای سرد و برفی، پوست عریان در برابر سرما و وزش باد آسیب ‌پذیر است. بنابراین، داشتن یک جفت لگینگ یا جوراب‌ شلواری مناسب برای دویدن، به یکی از ملزومات زمستانی برای بسیاری از ما تبدیل می‌شود.

به دنبال لگینگی باشید که تمام طول پاهایتان را پوشش دهد. هیچ چیز بدتر از این نیست که مچ پاهایتان سرد و خیس شود، فقط به خاطر اینکه لگینگی که پوشیده‌ اید، خیلی کوتاه است. اگر سرما برایتان آزاردهنده است، جوراب‌ شلواری زمستانی با روکش پشمی یا بافت پنبه ‌ای نرم و گرم انتخاب کنید تا از سرمای سوزان در امان بمانید.

۵) لباس چند لایه

برخی از افراد تصور می کنند که اگر یک یا دو لباس ضخیم برای دویدن در فصل سرما بپوشند، کفایت می کند. اما باید بدانید که این کار اشتباه است. زیرا چندین لایه‌ی نازک ‌تر در گرمای بیشتر و تطبیق‌پذیرتری در مقایسه با یک یا دولایه ضخیم تر برای شما ایجاد می کند. علت این موضوع هم این است که لایه‌ های نازک ‌تر باعث به دام انداختن هوای گرم بین پوست و پارچه و همچنین بین دو لایه‌ی مختلف می شوند. در این صورت حتی زمانی که احساس کردید بدنتان خیلی گرم و یا خیلی سرد شده است، می توانید به راحتی لایه ها را کم یا زیاد کنید.  

۶) جوراب ضد آب

بسیاری از دوندگان حرفه ای برای دویدن در فصل سرما، جوراب هایی از جنس الیاف طبیعی را به پا می کنند، زیرا باعث می شود تا پاهای آنها حسابی گرم نگه داشته شود. جوراب های سبک ضد آب هم گزینه خوبی هستند، البته این نوع جوراب ها برای مکان های خیس و گل آلود مناسب نیستند.

۷) کاپشن های مناسب دویدن

کاپشن های مناسب زمستانی برای دویدن در فصل سرما باید به گونه ای باشند که از نفوذ باران و باد جلوگیری نمایند. تفاوتی ندارد که زمستان باشد یا تابستان، به هر حال بدن در هنگام دویدن عرق می کند و مسئله مهم این است که حتما بخار آن تبخیر شود. در صورت باقی ماندن عرق در ژاکت، بدن شما مرطوب شده و باعث سرمای بیشتر می شود. به احتمال زیاد کاپشن های زمستانی نسبت به پاییزه، سنگینتر هستند تا شما را در برابر باد و باران های شدید محافظت نماید.

۸) شلوار مقاوم در برابر آب

شما ممکن است ناگهان در میانه بارش باران یا برف قرار بگیرید، یا شاید بخواهید در هوای نامساعد به دویدن بپردازید. در این شرایط، داشتن یک شلوار مقاوم در برابر آب می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد. این نوع شلوارها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که مناسب دوندگان باشند، بنابراین بهتر است به دنبال شلوارهایی سبک و دارای قابلیت تنفس باشید.

۹) کلاه برای پوشش سر

هنگامی که در حال دویدن در فصل سرما هستید، گرمای سر شما از بین می رود. به همین علت حتما باید سر خود را با کلاه بپوشانید. در هنگام دویدن باد در گوش شما می رود که بسیار آزار دهنده است، کلاه از ورود باد به داخل گوش هم جلوگیری می کند.

۱۰)  دستکش مناسب دویدن

دست‌های بدون پوشش حسابی باعث یخ زدن بدن شما هم می شود، پس حتما در هنگام دویدن در فصل سرما از دستکش های استاندارد و مناسب استفاده کنید. در این صورت دیگر دست های شما به علت سرما، خشک هم نمی شود. بهتر است دو جفت دستکش متناسب با دمای هوا داشته باشید، دستکش ضخیم تر را در هوای سردتر استفاده کنید.

۱۱) چراغ پیشانی (هدلایت)

شاید در یکی از روزهای سرد زمستانی ناچار شوید در سایه‌ های تاریکی بدوید. بسیاری از افراد، به‌ خصوص قبل یا بعد از ساعت کار، ترجیح می ‌دهند که در چنین زمان‌ هایی به دویدن بپردازند. در این شرایط، هدلایت یا چراغ پیشانی به عنوان یکی از ابزارهای ضروری خود را معرفی می‌ کند؛ چرا که این وسیله به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را به وضوح ببینید و همچنین دیگران نیز شما را در حال حرکت مشاهده کنند.

۱۲) غذا و آب

حتما برای دویدن در فصل سرما با خود مقداری آب و غذا داشته باشید. دویدن در فصول سرد سال کالری بیشتری از شما می سوزاند و تغذیه اهمیت بیشتری دارد. حتما کمی تنقلات مقوی هم با خود داشته باشید.

در مورد هیدراته بودن بدن هم حسابی در مقالات قبلی صحبت کرده ایم، پس بدن خود را از آب کم نکنید تا همیشه هیدراته بمانید. ممکن است در سرما احساس تشنگی زیاد و میلی به خوردن آب نداشته باشید، اما فراموش نکنید که بدن شما هم چنان به آب نیاز دارد. بطری آب عایق شده برای دویدن بهترین گزینه است.

۱۳) کیت ایمنی

دویدن در فصل سرما در مسیرهای پیاده‌ روی می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به آسانی ممکن است بر روی یخ‌ های یخ‌زده یا ریشه‌ های درخت که خیس شده‌ اند، لیز بخورید، یا بر اثر افتادن روی شاخه‌ های شکسته یا زباله‌ هایی که باد به جا گذاشته، آسیب ببینید. بنابراین، ضروری است که از سلامت خود مطمئن شوید و یک کیت ایمنی کامل به همراه داشته باشید. این کیت باید شامل یک کیسه خواب یا پناهگاه اضطراری، یک سوت برای جلب توجه در مواقع ضروری، یک جعبه کوچک از ملزومات اولیه پزشکی و همچنین یک تلفن همراه و چراغ قوه باشد. با این تجهیزات، می‌ توانید با آرامش بیشتری به فعالیت‌ های خود ادامه دهید.

۱۴) عصا و باتوم برای دویدن

همانطور که می دانید در مسیرهای زمستانی خطرات بیشتری وجود دارند. به همین دلیل استفاده از عصاها مفید هستند. البته برای دویدن باید از عصاهای سبک استفاده کرد.

۱۵) ابزارهای راه‌یابی

زمستان معمولاً با شرایط دید ضعیف همراه است؛ چه به خاطر تاریکی، ابرهای سنگین، مه، باران یا حتی پوشش سفیدی که برف ایجاد می‌کند. اگر با مسیرهای محلی آشنا نیستید، داشتن ابزاری برای راه‌ یابی بسیار ضروری است. یک نقشه و قطب‌ نما می توانند به شما کمک کنند و همچنین داشتن یک برنامه ناوبری روی تلفن همراه‌تان الزامی است.

۱۶) ارتباط برقرار کردن

در طول دویدن در فصل سرما، داشتن نوعی ارتباط با دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. البته تلفن همراه گزینه خوبی است، اما اگر سیگنال نداشته باشید، ممکن است به یک چراغ قوه یا GPS نیاز پیدا کنید. باید بدانید که در مواقع ضروری چگونه درخواست کمک کنید. دویدن در مسیرهای پیاده‌ روی در فصل زمستان به شما این امکان را می‌ دهد که برای روزهای گرم‌ تر بهار آماده باشید.

اهمیت انتخاب جنس خوب لایه پایه لباس

رطوبت یکی از آسان‌ ترین روش‌ها برای کاهش دمای بدن است. برای جلوگیری از تجمع عرق بر روی پوست، بهتر است با استفاده از یک لایه‌ی زیرین که از پارچه‌ های تنفسی و سریع خشک‌ شونده تهیه شده‌ اند، شروع کنید. مواد مانند پشم مرینو، پلی‌استر، نایلون و لیکرا در این زمینه بسیار مؤثرند. اما باید توجه داشته باشید که پنبه در این میان عملکرد خوبی ندارد؛ چراکه این الیاف رطوبت را جذب می‌ کنند اما قادر به دفع آن نیستند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کرده ایم اطلاعاتی مهم در مورد اهمیت تجهیزات دویدن در فصل سرما به شما بدهیم. با دارا بودن این تجهیزات خیلی راحت می توانید به دویدن در سرما ادامه دهید و از ورزش مورد علاقه خود یعنی دویدن در فضای باز لذت ببرید.

همه چیز در مورد دویدن

مدت زمان دویدن چقدر باید باشد؟

آیا دویدن بدن را سفت می کند؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button