Uncategorizedآمادگی جسمانیانگیزشیتناسب اندام

دویدن و پیاده روی کدام یک برای کاهش وزن و چربی سوزی مفیدتر است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که دویدن به علت سرعت زیادی که دارد، برای کاهش و وزن و چربی سوزی بهتر عمل می کند. اما باید بدانید که این نمی توان نظر قطعی در مورد این موضوع داد و نظرات مختلفی بیان شده است. به طور کلی باید بدانید که دویدن و پیاده روی هر دو برای چربی سوزی و کاهش وزن و البته سلامت قلب بسیار موثر هستند.  هر دوی این موارد در نهایت تناسب اندام را در پی دارد که هدف اصلی بسیاری از افراد است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع دویدن و پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری بپردازیم.

ورزش های کاردیو چیست؟

به ورزش های قلبی عروقی، ورزش های کاردیو گفته می شود. جالب است بدانید که دویدن و پیاده روی هر دو جزء ورزش های کاردیو به حساب می آیند. این نوع ورزش ها گروه های عضلانی اصلی بدن را به چالش می کشند. در نتیجه پمپاژ سریع قلب و سرعت تنفس را افزایش می دهد. در ادامه به بررسی فواید ورزش های کاردیو مثل دویدن و پیاده روی می پردازیم.

فواید ورزش های کاردیو    

در ادامه شما را با فواید ورزش های کاردیو مانند دویدن و پیاده روی آشنا می کنیم.

  • کالری سوزی و چربی سوزی به هدف کاهش وزن
  • کاهش کلسترول
  • کمک به مدیریت شرایط سلامت
  • پیشگیری از فشار خون بالا، دیابت، و بیماری قلبی
  • تقویت سلامت قلب
  • بهبود الگوهای خواب
  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش استقامت بدن
  • بهبود سلامت روانی
  • افزایش تراکم استخوانی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

بررسی مقدار کالری سوزی در دویدن و پیاده روی

اگر در انجام تمرینات ورزشی تجربه زیادی نداشته باشید وبه اصطلاح تازه کار باشید، قطعا یک ساعت دویدن را هم نی توانید تحمل کنید و حسابی برای شما طاقت فرسا است. در این زمان توصیه ما به شما این است که از پیاده روی شروع کنید. حال اگر زمان کافی نداشته باشید، تکلیف چه می شود؟ آیا نیم ساعت دویدن به اندازه یک ساعت پیاده روی مفید است؟ بهتر است با یک مثال به این سوال پاسخ دهیم. در زیر به بررسی مقدار کالری سوزی یک خانم ۷۳ کیلوگرمی در زمان دویدن و پیاده روی می پردازیم.

  • ۱ ساعت پیاده‌روی ۵ کیلومتر در ساعت: ۳۱۷ کالری
  • ۱ ساعت پیاده‌روی ۷ کیلومتر در ساعت: ۳۷۴ کالری
  • ۳۰ دقیقه دویدن ۹ کیلومتر در ساعت: ۳۶۵ کالری
  • ۳۰ دقیقه دویدن ۱۲ کیلومتر در ساعت: ۴۲۳ کالری
  • ۳۰ دقیقه دویدن ۱۵ کیلومتر در ساعت: ۶۰۳ کالری

طبق بررسی های انجام شده مشخص شد که هر چه میزان فعالیت بدنی بیشتر باشد، به همان اندازه کالری سوزی هم بیشتر می شود. کالری سوزی بیشتر هم هدف کاهش وزن بیشتر را در پی دارد. در واقع تمامی این ها با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. به توصیه برخی از متخصصان ورزشی، اگر شما یک ساعت زمان برای ورزش در نظر گرفته اید، نیم ساعت را به دویدن، ۱۰ دقیقه را به تمرینات کششی و ۲۰ دقیقه را به تمرینات قدرتی اختصاص دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی دویدن و پیاده روی برای کالری سوزی بپردازیم.

دویدن یا پیاده روی کدام یک برای کالری سوزی موثرتر است؟

دویدن و پیاده روی هر دو فواید مشابهی برای سلامتی جسم و روح دارند. اما نکته این است که دویدن برای کالری سوزی از پیاده روی مفیدتر است. فردی را در نظر بگیرید که ۷۲ کیلوگرم وزن دارد، این فرد در هر دقیقه دویدن، ۱۵٫۱ کالری از دست می دهد. اما شخص دیگر با همان وزن ۷۲ کیلوگرمی در هر دقیقه پیاده روی ۸٫۷ کالری از دست می دهد. موضوع دیگر این است که تعداد کالری سوزی هر فردی در هنگام دویدن و پیاده روی عوامل مختلفی اعم از مدت زمان ورزش، وزن بدن، شدت ورزش و … بستگی دارد. اما در کل همانطور که توضیح داده ایم، دودین در هر دقیقه پیاده روی کالری سوزی بیشتری نسبت به پیاده روی دارد.

با تمامی این توضیحات اگر هدف اصلی شما کاهش وزن و لاغری است، دودین نتیجه بهتری نسبت به پیاده روی دارد. به طور کلی دویدن و پیاده روی هر دو برای سلامت فواید مشابهی دارند و این شما هستید که با توجه به اهداف خودتان باید انتخاب کنید.

دویدن یا پیاده‌ روی: کدامیک برای چربی ‌سوزی بهتر است؟

شکم و نواحی پهلو معمولاً مکانی برای تجمع چربی‌ ها هستند و این مسئله نگرانی‌ های زیادی را به همراه دارد. تحقیقات نشان داده‌ اند که انباشت چربی در ناحیه میانی بدن می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و دیابت را افزایش دهد. اگر هدف شما کاهش وزن و آب کردن چربی ‌های این نواحی است، هم دویدن و هم پیاده ‌روی گزینه‌ های مناسبی به شمار می ‌روند. هر دو این فعالیت ‌ها می ‌توانند به سوزاندن کالری کمک کنند، اما میزان موفقیت شما به شدت ورزشی که انتخاب می ‌کنید بستگی دارد.
مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که ورزش‌ های با شدت پایین می ‌توانند در کاهش چربی‌ های دور شکم موثرتر باشند، در حالی که تمرینات با شدت بالا تأثیر بیشتری در کاهش چربی‌ های کل بدن خواهند داشت. به نظر می ‌رسد برای رسیدن به نتایج قطعی در مقایسه تأثیر دویدن و پیاده‌ روی بر چربی‌سوزی، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

خطرات دویدن و پیاده روی چیست؟

دویدن و پیاده روی هر دو برای چربی سوز تاثیراتی دارند. البته هر دو برای سلامتی از جمله سلامتی قلب مزایای بسیار زیادی دارند. البته باید دقت بسیار زیادی داشته باشید، زیرا در کنار این فواید ممکن است خطراتی هم شما را دنبال کنند که در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح می دهیم.

  • احتمال آسیب دیدگی در هنگام دویدن از راه رفتن بیشتر است.
  • دویدن باعث ایجاد فشار بیشتر به مفاصل و اعضای بدن می شود.
  • دویدن با شدت زیاد عواقبی از جمله شکستگی، آسیب به بافت‌های بدن و شین اسپلینت (درد جلوی ساق پا) را به همراه دارند.
  • اگر از آسیب ‌های ناشی از ورزش در هراس هستید، بهتر است پیاده‌روی را انتخاب کند که ریسک کمتری دارد.
  • افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آرتوروز، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن حتما باید قبل از دویدن به صورت حرفه‌ای با پزشک متخصص مشورت داشته باشند.

پیاده‌ روی در برابر دویدن به هدف کاهش چربی شکم

طبق مطالعات انجام شده ذخیره میزان زیاد چربی در قسمت میانی بدن باعث ایجاد بیماری های مختلفی اعم از  بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ می شود. تفاوتی نمی کند که انتخاب شما پیاده روی و یا دویدن باشد، به هر حال هر دوی این موارد باعث کاهش چربی شکم می شوند. حتی پیاده روی هم در مدیریت چاقی بسیار کمک کننده است و با این ورزش به مرور شاهد کاهش چربی شکم خود خواهید شد. پیاده روی و دویدن هر دو در کالری سوزی موثر هستند و با توجه به شدت آنها چربی سوزی دور شکم هم اتفاق می افتد.

البته با تمامی این تفاسیر باید قبول کنیم که دویدن تاثیر بیشتری در کاهش چربی شکم دارد. زیرا طبق تحقیقاتی که بر روی ۲۷ زن میانسال انجام شده است، مشخص شد که آن دسته از خانم هایی که تمرینات ورزشی با شدت زیاد داشتند، در مقایسه با آنهایی که تمرینات ورزشی با شدت کم داشتند، چربی شکم بیشتری از دست داده بودند. اما در هر صورت باز هم نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثر دویدن و پیاده روی بر روی کالری سوزی و کاهش چربی دور شکم است.  

برای مثال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که ورزش‌ های با شدت پایین در مبارزه با چربی ‌های ناحیه شکم عملکرد بهتری دارند، در حالی که تمرینات شدیدتر بیشتر بر کاهش چربی ‌های عمومی بدن تاثیر می‌ گذارند.
اگر کسی به دنبال کاهش چربی شکم خود است، بهتر است با پزشک مشورت کند. پزشک می‌تواند در طراحی یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی مناسب، متناسب با نیازها و اهداف فردی او، راهنمایی‌ های لازم را ارائه دهد.

سخن پایانی

هدف اصلی از چربی‌ سوزی معمولاً چیزی جز کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیست. حال اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که دویدن و پیاده روی کدام یک برای سوزاندن چربی است، باید بگوییم که دویدن به دلیل شدت و سرعت بالاتر، کالری بیشتری می‌سوزاند و در نتیجه به از دست دادن چربی کمک بیشتری می‌ کند. اما این بدان معنا نیست که همه باید از دویدن استفاده کنند؛ زیرا دویدن می‌ تواند خطراتی برای برخی افراد به همراه داشته باشد. به ویژه کسانی که با مشکلات سلامتی خاصی دست و پنجه نرم می‌ کنند، بهتر است به پیاده‌روی روی آورند. نکته مهم دیگر این است که به وضعیت جسمانی و اهداف شخصی خود نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر اضافه وزن شما چندان زیاد نیست، ممکن است با پیاده‌ روی به راحتی به اهدافتان برسید و نیازی به فشار اضافی از طریق دویدن نباشد.

راهنمای خرید آنلاین کفش پیاده روی

۳۰ دقیقه دویدن چند کالری می سوزاند؟

برنامه دویدن برای لاغری

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button