Uncategorizedآمادگی جسمانیانگیزشی

۱۵ فایده بی نظیر ورزش پیلاتس و تاثیرات آن بر روی بدن  

  ورزش پیلاتس از آن دسته از ورزش هایی است که بر روی تناسب اندام بسیار تاثیر می گذارد. این نوع ورزش را هر شخصی با هر سن و سالی می تواند انجام دهد تا به اندامی ایده آل و سلامتی دست یابد. پیلاتس تاثیر بسیار خوبی بر روی جسم و حتی ذهن افراد دارد، به همین دلیل همیشه طرفداران زیادی داشته است. اگر مدام دچار استرس و اضطراب می شوید و یا کمر درد دارید، پیشنهاد ما به شما ورزش پیلاتس است که کمک شایانی به شما خواهد کرد. به طور کلی فواید ورزش پیلاتس بسیار زیاد است که برای درمان و جلوگیری از بسیاری از مشکلات موثر توصیه می شود. در این مطلب به بررسی این ورزش هیجان انگیز می پردازیم.

ورزش پیلاتس چیست؟

کنترولوژی نام قدیمی ورزش پیلاتس است که از همان زمان گذشته طرفداران زیادی داشته است. این ورزش برای تقویت سلامت بدن و ایجاد اندامی زیبا و فیتنسی بسیار مفید است. در این ورزش بیشتر ماهیچه های مرکزی به چالش کشیده می شوند. با انجام حرکات پیلاتس به مرور زمان، الگوهای حرکتی بهتری را تجربه خواهید کرد. به طور کلی پیلاتس علاوه بر تقویت ماهیچه های بزرگ، ماهیچه های کوچک را هم تقویت می‌کند که ممکن است در هر نوع ورزشی به کار گرفته نشوند. تنها کافی است که حرکات آسان پیلاتس را به طور صحیح انجام دهید تا با گذشت زمان متوجه تغییرات شگفت انگیز آن بشوید. در ادامه سعی داریم در مورد فواید ورزش پیلاتس بیشتر توضیح دهیم.

یکی از خوبی های ورزش پیلاتس ایناست که فشار زیادی به بدن و مفاصل وارد نمی کند. در عین حال تمرکز خوبی بر روی تعادل عضلانی و تنظیم دقیق الگوهای عصبی دارد. این موارد باعث افزایش نیروی بدنی شده و از ایجاد آسیب دیدگی جلوگیری می نماید. با انجام حرکات این نوع ورزش همیشه پرانرژی خواهید بود و خیلی بهتر به کارهای روزمره خود می رسید. تنفس بهتری خواهید داشت و خیلی کمتر محدودیت های حرکتی را تجربه می کنید.

فواید ورزش پیلاتس بر روی سلامتی و تناسب اندام

در ادامه به بررسی مهم ترین فواید ورزش پیلاتس می پردازیم.

نوشته های مشابه

۱) کمک به افزایش نیروی ماهیچه‌های مرکزی

ورزش پیلاتس تمرکز بسیار خوبی بر روی ماهیچه‌های مرکزی یا هسته‌ی بدن دارد. منظور از ماهیچه‌ های مرکزی هما هسته‌ی بالاتنه هستند و شامل همه‌ ماهیچه‌ های شکمی، پهلو، کمر و باسن می‌شوند. اگر به دنبال بالا تنه قوی و قدرتی هستید، باید این ماهیچه ها را تقویت کنید. ورزش پیلاتس بهترین گزینه برای تقویت ماهیچه های مرکزی بدن است. در واقع اگر نیروی هسته بدن افزایش پیدا کند، دیگر با دردهای کمر و لگن کلنجار نخواهید رفت. به طور کلی ماهیچه های مرکزی تقریبا در تمامی فعالیت های بدنی نقش موثری دارند و باعث تامین نیروی حرکتی لازمه می شوند. برخی از افراد به خصوص ورزشکاران این ماهیچه ها را به عنوان نیروگاه اصلی بدن می شناسند و تقویت آن ها را در اولویت قرار می دهند.

۲) ایجاد فرم و وضعیت بدنی بهتر

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه نوع ورزش و راهکاری برای جلوگیری از سردرد، افتادگی و درد شانه ها، کمردرد، بهتر نشستن و راه رفتن موثر است؟ قطعا پاسخ ورزش پیلاتس است که حتی جلوی ضعف و نامتعادل بودن ماهیچه ها را می گیرد. فواید ورزش پیلاتس به قدری زیاد است که حتما خود شما هم شگفت زده خواهید شد.

ورزش پیلاتس تاثیر بسزایی بر روی تعادل میان ماهیچه های درگیر، بهبود دامنه حرکتی اندام ها، هم ترازی کامل بدن و … دارد. در این نوع ورزش تمامی ماهیچه ها به چالش کشیده شده و به نوعی درگیر می شوند.

چرا هماهنگی ماهیچه های بدن تا این حد اهمیت دارد؟ در واقع اگر ماهیچه ها هماهنگی لازمه را با یکدیگر نداشته باشند، برای مثال برخی از ماهیچه ها دارای نیروی کمتری باشند، قطعا تعادل و هماهنگی بدن را از دست خواهید داد. پیلاتس باعث هماهنگی و تعادل میان ماهیچه ها می شود تا بدنتان همیشه متعادل باشد.

۳) پیلاتس؛ راهی برای رهایی از کمردرد

این ورزش با هدف قرار دادن و تقویت ماهیچه‌ های عمیق شکم، کمر و لگن، به طور مؤثری به کاهش کمردرد کمک می‌ کند. تقویت این گروه از ماهیچه‌ ها نقش حیاتی در توانایی بدن برای تحمل وزن خود ایفا می‌ کند. هرچه این ماهیچه‌ ها قوی‌ تر باشند، توانایی بالاتنه برای حمایت از خود بیشتر خواهد بود. در نتیجه، استحکام بیشتری خواهید داشت و احتمال تجربه کمردرد کاهش می‌ یابد.


۴) جلوگیری از آسیب‌ دیدگی با پیلاتس

پیلاتس همچنین به حفظ تعادل عضلانی در بدن کمک می‌ کند. این ورزش باعث می‌ شود که همه ماهیچه‌ ها به طور هماهنگ و متعادل کار کنند، بنابراین نه خیلی شل و ضعیف و نه خیلی خشک و منقبض خواهند بود. عدم تعادل در این زمینه می‌ تواند خطر آسیب‌ دیدگی را افزایش دهد.

از طریق تمرینات پیلاتس، شما می‌ توانید تحرک بدن خود را افزایش دهید و حرکات مفاصل و ماهیچه‌ ها را بهبود ببخشید. این بهبود دامنه حرکتی و رفع تنش‌ ها و ضعف‌ های عضلانی تأثیر شگرفی بر سلامت جسمی شما خواهد داشت و می‌ تواند به کاهش آسیب‌ های رایج ورزشی کمک کند.

۵) افزایش سطح انرژی

پیلاتس باعث تقویت ظرفیت هوازی و تنفسی بدن می شود، زیرا بر روی تنفس تمرکز دارد. در نتیجه باعث بهتر نفس کشیدن می شود. در ادامه باعث افزایش گردش خون و جریان اکسیژن شده و حس نشاط و شادی را به همراه دارد. همین موضوع باعث می شود تا نیرو و تحمل بدن شما افزایش یابد و توانایی های بیشتری داشته باشد. در کل پیلاتس ورزشی با حرکات سبک است که انرژی زیادی از شما نمی گیرد و در حین انجام آن کمتر خسته می شوید. برای آگاهی بیشتر در مورد فواید ورزش پیلاتس ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

۶) پایین آمدن سطح استرس با ورزش پیلاتس

مواردی مانند ذهن آرام، تمرکز بالا، تکنیک های تنفسی و … که همگی در ورزش پیلاتس تقویت می شوند، باعث شده تا سطح استرس افراد کاهش یاید، زیرا سیستم عصبی به آرامش می رسد. تمامی این اتفاق ها باعث شده تا سطح کورتیزول کاهش یابد و بدن از حالت استرس بیرون بیاید و باعث مهار اضطراب شود. اما در هر صورت تمامی ورزش ها بر روی کاهش سطح استرس و اضطراب و افزایش آرامش و تمرکز موثر هستند.

۷) پیلاتس؛ تقویت ‌کننده ذهن و بدن

پیلاتس یک تمرین جامع است که به طرز شگفت‌ انگیزی هم ذهن و هم جسم را درگیر می‌ کند و به شما کمک می‌کند تا حس عمقی و آگاهی بدنتان را تقویت کنید. حس عمقی به ورزشکار این امکان را می‌ دهد که بتواند حرکات و وضعیت اعضای بدنش را بهتر درک کند. این حس، که برخی آن را حس ششم می‌ نامند، به شما کمک می‌ کند تا به توجه و آگاهی درونی خود بیشتر پی ببرید و بر احساسات بدنی‌ خود تمرکز بیشتری داشته باشید.
با تقویت این حس، بدن شما به‌ طور مؤثرتری به حرکات پاسخ می‌ دهد و از بروز آسیب‌ ها جلوگیری می‌ کند، بنابراین عملکرد بهتری خواهید داشت. همچنین، با افزایش آگاهی از بدن، می‌ توانید از پرخوری جلوگیری کنید؛ زیرا قادر خواهید بود سیگنال‌ های گرسنگی بدن خود را بهتر تشخیص دهید و از خوردن اضافی پرهیز کنید.

 ۸) کاهش درد قاعدگی

برخی از خانم ها درد قاعدگی شدیدی را در ناحیه قسمت شکم تحمل می کنند که غیر  معمول است. این نوع درد ممکن است توانایی شما را حتی در انجام کارهای روزمره هم بگیرد. طبق تحقیقات انجام شده، ورزش پیلاتس یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش درد قاعدگی است. در واقع فواید ورزش پیلاتس حتی به داد درد قاعدگی هم رسیده است.  

۹) بهبود تعادل و هماهنگی بدن

درهر سنی تعادل و هماهنگی بدن بسیار اهمیت دارد. در واقع این نوع تعادل ها برای انجام کارهای روزمره و حرکت دادن بدن ضروری است. به همین علت بسیاری از مربیان ورزشی برای بهبود تعادل و هماهنگی بدن، انجام ورزش پیلاتس را پیشنهاد می دهند. در این صورت حتی بدن استواری بهتری خواهد داشت.

۱۰) تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق پژوهش های انجام شده، ورزش پیلاتس کمک شایانی به تقویت کارکرد سیستم ایمنی به‌ ویژه در افراد مسن می کند. این پژوهش ها تمرکز بیشتری بر روی تاثیر فواید ورزش پیلاتس بر روی سیستم ایمنی بدن افراد مسن داشته است. اما طبق این پژوهش ها نتیجه بر آن شد که در کل ورزش پیلاتس بر روی تقویت سیستم ایمنی همه افراد در هر سنی موثر است. زیرا پیلاتس باعث افزایش جریان خون شده و این ترتیب سیستم ایمنی را هم بهبود می بخشد. به طور کلی تقویت سیستم ایمنی رابطه مستقیمی با جریان لنفاوی بدن و گردش خون دارد.

۱۱) افزایش انگیزه با پیلاتس

یک نوع پژوهش مشخص کرده است که ورزش پیلاتس برای تقویت انگیزه تمامی افراد به خصوص افراد کم سن مثل دانش آموزان بسیار موثر است. قطعا با وجود انگیزه بیشتر می توان کارهای بزرگ تری در زندگی انجام داد و به موفقیت های چشمگیری دست یافت.

۱۲) تقویت کارکرد ورزشی 

چه شما یک ورزشکار حرفه‌ ای باشید، چه تازه‌ واردی به دنیای ورزش باشید، یا حتی کسی که به طور منظم ورزش می‌ کند، پیلاتس می‌تواند به شما در ارتقاء کارکرد ورزشی‌ یاری رساند. فواید ورزش پیلاتس به قدری زیاد است که تنها با شروع آن متوجه تاثیرات مثبت آن خواهید شد.

این نوع تمرین با تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌ پذیری، کاهش گرفتگی‌ ها، بهبود تنفس و جریان خون، و بسیاری از مزایای دیگر، باعث می‌ شود که بدن شما متعادل، هماهنگ و قوی‌ تر شود و در عین حال از آسیب‌ دیدگی‌ ها جلوگیری کند. این عوامل دست به دست هم می‌ دهند تا شما آماده‌ تر باشید و سریع‌ تر به چالش‌ ها پاسخ دهید.
مطالعات نشان داده‌ اند که ورزشکارانی که پیلاتس را در برنامه‌ تمرینی خود گنجانده‌ اند، شاهد پیشرفت‌ های چشمگیری همچون افزایش سرعت، تقویت توده‌ عضلانی و نیروی بالاتنه، بهبود استحکام هسته‌ بدن، افزایش ارتفاع پرش و بهبود انعطاف‌ پذیری بوده‌ اند. بنابراین، شاید زمان آن رسیده باشد که پیلاتس را به برنامه‌ ورزشی خود اضافه کنید تا در کمترین زمان ممکن به نتایج مطلوبی دست یابید و در رشته‌ی ورزشی خود پیشرفت کنید.

۱۳) داشتن استخوان های محکم و قوی تر

امروزه بسیاری از افراد دارای شغل های هستند که تحرک کمتری دارد و بیشتر حالت نشسته دارند. این موضوع بر روی سلامت استخوان ها تاثیر بسیار بدی دارد. در نتیجه حتما باید برای تراکم و استحکام استخوان ها ورزش کرد تا از آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری کرد. در هر حال هر فردی می تواند ورزش هایی مانند پیلاتس را انجام دهد تا از فواید ورزش پیلاتس آن مثل استحکام استخوان ها بهره مند شود.

۱۴) تقویت روحیه و خلق و خوی

این موضوع هم چیز عجیبی نیست و کلا هر ورزشی می‌تواند روحیه و خلق‌ و خوی شما را تقویت کند و اعتماد به ‌نفستان را افزایش دهد.

ورزش با افزایش هورمون‌  های حال خوب کن به شاد شدن شما کمک می‌کند و فواید دیگری از جمله کاهش اضطراب، خستگی و نشانه‌های افسردگی را هم در پی دارد. جدا از این، ورزش راهکار خوبی برای دور ماندن از افکار و اندیشه ‌های منفی است که می ‌توانند شما را ناراحت یا عصبی کنند.

۱۵) بهبود خواب

طبق پژوهش های انجام شده، ورزش پیلاتس می‌تواند خواب و استراحت بهتری را به خصوص در افراد زیر ۴۰ سال فراهم کند. حتی زنانی که به تازگی زایمان کرده اند هم بهتر است حرکات پیلاتس را انجام دهند که تاثیر زیادی بر روی بهبود خواب آنها دارد.

آشنایی با فواید ورزش پیلاتس در بارداری

تمرینات اصلاح‌ شده‌ پیلاتس می‌ توانند به عنوان یک گزینه ایده‌ آل برای زنان باردار در نظر گرفته شوند، چرا که بدن آنها در این دوران دچار تغییرات فراوانی می‌ شود. این نوع ورزش به تقویت بدن کمک کرده و با افزایش قدرت عضلات مرکزی، لگن و باسن، می‌ تواند فشار بر مفاصل که ناشی از رشد جنین است را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
علاوه بر این، برخی از تمرینات خاص پیلاتس که پیش از زایمان انجام می‌ شوند، می‌توانند در جلوگیری از «جدایش شکمی» و بهبود آن پس از زایمان موثر باشند. جدایش شکمی به حالتی اشاره دارد که در آن عضلات راست شکمی به دلیل انبساط زیاد رحم به دو بخش تقسیم می‌ شوند که معمولاً در زنان باردار دیده می‌ شود.
در نتیجه فواید ورزش پیلاتس حتی برای خانم های باردار هم ثابت شده است. از همه‌ی این موارد گذشته، پیلاتس قبل از زایمان با استفاده از تکنیک‌ های تنفسی و تمرکز ذهنی، به تقویت عضلات بدن کمک کرده و به عنوان یک راهکار عالی برای آماده‌ سازی جسم و روح برای زایمان به شمار می‌ آید.

سخن پایانی

در کل باید بدانید که ورزش پیلاتس دارای فواید زیادی است که هر شخصی می تواند شروع به انجام حرکات آن کند. برای افزایش انرژی، بهبود کیفیت خواب، تقویت استخوان ها و سلامت روحی حتما ورزش پیلاتس را شروع کنید. در این مطلب تنها به بررسی مهم ترین فواید ورزش پیلاتس پرداخته ایم.

گرفتگی عضلات

چرا نباید هر روز ورزش کنیم؟

ورزش های مناسب دیسک کمر

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button