Uncategorizedانگیزشیبدنسازی

اهمیت ورزش بدنسازی در چیست؟ چرا باید بدنسازی کار کنیم؟

زمانی که صحبت از رشته بدنسازی می شود، همه ما به یاد عضله سازی، کاهش وزن و تناسب اندا می افتیم. برخی از افراد برای کاهش وزن به دنبال راهکارهای عجیب و غریب هستند و اصلا به ورزش فکر نمی کنند که پیامد بدی خواهد داشت. به طور کلی با انجام تمرینات ورزشی خیلی راحت تر، سریع تر و با سلامت و تضمینی می توان به کاهش وزن فکر کرد. بدنسازی خیلی راحت هم در خانه و هم در باشگاه های ورزشی قابل انجام است. هم می توان بدون دستگاه خاصی و هم می توان با کمک دستگاه های پیشرفته به انجام این ورزش پرداخت. حال می خواهیم بدانیم که بدنسازی به چه معناست و چه فوایدی دارد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشد تا به بررسی اهمیت ورزش بدنسازی بپردازیم.

اهمیت ورزش و بدنسازی در چیست؟

بسیاری از افراد با دیدن بدنی های زیبا و جذاب مربیان بدنسازی به این فکر فرو می روند که به تقویت عضلات خود بپردازند و آنها هم خوش اندام و جذاب شوند و شاید روزی به یک مربی حرفه ای تبدیل شدند. اما باید بدانید که تبدیل شدن به یک مربی حرفه ای بدنسازی کار ساده ای نیست و با فکر و تصور کاری انجام نمی شود. باید برای تمام خواسته های ورزشی خود تلاش کنید تا در نهایت نتیجه شما را حیرت زده کند.

اگر ورزش های سنگین و برنامه غذایی خاص بدنسازان حرفه ای را مشاهده کنید، احتمالا کمی مردد می شوید، زیرا این راه نیازمند تلاش مستمر و پشتکار است. به این نوع احساسات، عواطف لحظه ای گفته می شود که امکان پشیمانی بعد از مدتی وجود دارد.

آن دسته افرادی در ورزش بدنسازی موفق می شوند که با تمام سختی ها، به راه خود ادامه می دهند و در نهایت به اندام ایده آل خود در عین سلامتی می رسند.

چگونه بدنساز حرفه ای شویم؟

تصور کنید که بدنسازی همچون یک هنر زیباست که هر کسی نمی‌ تواند به اوج آن دست یابد. برای موفقیت در این مسیر، لازم است که بهترین نسخه از خودتان باشید. با داشتن اراده و قدرت، می‌ توانید به سادگی به اهداف خود در بدنسازی برسید. تمرین مرتب، تغذیه سالم و همت بالا شما را به یک بدنساز حرفه‌ ای تبدیل می‌کند و علاوه بر فواید جسمی و روحی، درهای جدیدی برای درآمدزایی نیز به روی شما خواهد گشود.

بنابراین، به این نتیجه رسیدید که با انجام ورزش، چه سبک و چه سنگین، می ‌توانید به اهداف عالی و بلند پروازانه‌ ای دست یابید. با پیروی از نکات ساده‌ ای که ذکر شد، می ‌توانید به یک منبع قدرت تبدیل شوید و اعتماد به نفس خود را به شدت افزایش دهید. اما فراموش نکنید که هر مسیر موفقیت، موانع و چالش‌های خاص خود را دارد و برای رسیدن به آرزوهای خود، باید سختی‌ های متفاوتی را پشت سر بگذارید. توانایی تحمل این دشواری‌ ها، شرط لازم برای رسیدن به قله‌ های موفقیت و بدنساز حرفه ای است. همچنین، بر اساس تجربیات بدنسازان معروف جهان، عناصر متنوعی برای یادگیری و حرفه‌ ای شدن در این عرصه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

بدنسازی چیست؟

به طور کلی بدنسازی نوعی ورزش به حساب می آید که برای تقویت عضلات و فرم گرفتن آنها مانندم معجزه عمل می کند. اگر بخواهیم خیلی ساده بدنسازی را تعریف کنیم، باید بگوییم که بدنسازی برای تقویت ماهیچه‌ها و عضلات، حفظ سلامتی بدن، تناسب اندام و …بسیار مفید است. جالب است بدانید که بدنسازی به ورزش زیباشناسی هم معروف است. کلید موفقیت در یک برنامه تمرینی موفق هم انجام تمرین های مقاومتی و توانایی های فرد در این ورزش است.

اگر شما هم تصمیم گرفته اید که پا به دنیای بدنسازی بگذارید، باید اطلاعات خود را در مورد این ورزش بالا ببرید. برای مثال باید بدانید که این نوع ورزش باعث تغییر در اشتها و سبک زندگی شما می شود. حتما باید پروتئین ها و ویتامین های مهم را در برنامه غذایی خود جای دهید تا عضلات شما به خوبی رشد کنند. در واقع انرژی از دست رفته در ورزش باید با تغذیه مناسب بازگردد تا بدنساز بتواند با حفظ سلامتی بهترین نتیجه را بگیرد.

بدنسازان باید در مورد میزان کالری دریافتی روزانه خود اطلاعات کامل داشته باشند تا بتوانند انرژی از دست رفته را به مقدار مورد نیاز دریافت کنند. اهمیت این موضوع برای رشد عضلات و ریکاوری بعد از تمرینات بسیار زیاد و نباید آن را نادیده گرفت. در هنگام شروع ورزش بدنسازی حتما با یک متخصص تناسب اندام مشورت کنید تا با توجه به نوع تمرینات شما، برنامه غذایی سالم و مناسبی را دریافت کنید.

مزایای ورزش بدنسازی چیست؟

از جمله مزایای ورزش بدنسازی می توان به سلامتی، تناسب اندام، ایجاد متابولیسم و … اشاره کرد.

در ورزش بدنسازی فرد باید الگوهای حرکتی مختلفی را یاد بگیرد که به نظر کار آسانی نیست، در این حین ورزشکار چربی سوزی زیادی خواهد داشت و در طی آب شدن چربی ها، عضلات هم قدرتمند می شوند. تمام اعضای بدن از سر تا نوک پا در بدنسازی درگیر هستند و انجام صحیح الگوها اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با مزایای دیگر ورزش بدنسازی آشنا می کنیم.

افزایش طول عمر

بدنسازی ورزشی شاد و سرزنده است که باعث ارتقای کیفیت زندگی می شود. اگر شما هم به دنبال ورزشی جذاب با خصوصیات مثبت هستید، بدنسازی حرف اول را می زند. بدنسازی بدن شما را ورزیده و سلامت نگه می دارد. در نهایت باعث افزایش کیفیت و طول عمر می شود. در کنار تمرین های بدنسازی حتما ورزش های هوازی انجام دهید که باعث بهبود انقباضات موجود در بدن افراد می شود. همین موضوع باعث کاهش سطح استرس در افراد می شود و عملکرد سیستم های عصبی مرکزی بهبود می یابد. به طور کلی برای رهایی از استرس های روزانه انتخاب ورزشی مناسب مثل بدنسازی بسیار راهگشا است.

مدیریت قند خون و جلوگیری از دیابت

رژیم ‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات به همراه زندگی بی‌ تحرک، به شکل‌ گیری یک بحران چاقی و اضافه‌وزن کمک می ‌کند. در حدود دو سوم جمعیت جهان با مشکل اضافه ‌وزن و در نتیجه چاقی مفرط مواجه هستند. اما تنها چاقی دلیل ابتلا به دیابت نیست؛ رژیم‌های غذایی نادرست نیز نقش بسزایی در بروز این بیماری دارند. جالب است بدانید که تقریباً ۲۰ درصد از افراد دنیا حتی با داشتن وزن مناسب نیز به دیابت مبتلا می‌شوند. برای مقابله با این چالش، می ‌توانید به رژیم‌ های غذایی کتوژنیک که کم‌کربوهیدرات و پرپروتئین هستند، روی آورید. در این شیوه، کربوهیدرات‌ ها به‌طور کامل حذف می‌ شوند و به جای آن، بدن به سمت ساخت عضلات و ذخیره پروتئین‌ها سوق داده می ‌شود.

در این شیوه، کبد و ماهیچه‌ های اسکلتی به ذخیره ‌سازی گلیکوژن از گلوکز می ‌پردازند. اما نکته مهمی که نباید نادیده گرفت، ضرورت فعالیت ورزشی منظم و تمرینات بدنسازی است تا توانایی و قدرت بدن در ذخیره‌سازی این منابع ارزشمند کاهش نیابد. اگر فرصت کافی برای ورزش و تمرینات وزنه نداشته باشید، قند خون به طرز خطرناکی افزایش یافته و بدن به سمت ذخیره چربی می ‌رود.

اما مشکل تنها به همینجا ختم نمی ‌شود؛ اختلالات مربوط به قند و انسولین می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری ‌های قلبی را افزایش دهد. به بیان ساده، هرچه عضلات بیشتری داشته باشید، ظرفیت بدن برای ذخیره‌ سازی مواد مغذی هم بیشتر خواهد بود.

حمایت و پشتیبانی ماهیچه‌ها از مفصل

حمایت ماهیچه از مفاصل مختلف بدن از جمله مزیت های بدنسازی به حساب می آید. بسیاری از افراد مشکلات زیادی در بدن خود دارند و همگی به علت ورزش نکردن است. اگر شما به صورت اصولی و صحیح به انجام تمرینات بدنسازی بپردازید، بسیاری از دردهای مفاصل شما از بین می روند. حتی افرادی که دارای بیمار هایی مثل آرتروز زانو هستند، نباید خود را خانه نشین و بی تحرک کنند. آنها هم باید زیر نظر متخصص به انجام مناسب تمرینات ورزشی بپردازند.

وجود عضله در بدن فواید بسیار زیادی دارد. در واقع عضلات نقش محافظتی در بدن دارند. با انجام تمرینات بدنسازی می توان به عضله سازی پرداخت و سلامت بدن را تضمین کرد. برای مثال زمانی که شماعضلات قوی و مناسب داشته باشید، در زمان افتادن به زمین این عضلات به کمک شما می آیند و کنترل بیشتری خواهید داشت.

تقویت اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس در عرصه بدنسازی زمانی به وضوح نمایان می ‌شود که افراد مختلف در ارزیابی وضعیت بدنی یکدیگر فراتر از حد معمول می ‌روند و این امر می‌ تواند به شکل‌ گیری روابط عاطفی و اجتماعی گسترده‌ ای منجر شود. وقتی اعتماد به نفس در این زمینه تقویت می ‌شود، تأثیرات آن به سایر حوزه‌های زندگی فرد نیز سرایت می ‌کند و می ‌تواند به بهبود شرایط شغلی و شخصی منجر شود.

اگر بخواهید ارتباط این موضوعات را بهتر درک کنید، به سادگی می ‌توان گفت که از دست دادن قدرت بدنی تأثیر عمیقی بر توانایی ‌های ذهنی فرد دارد. یک بدن ضعیف به همراه ذهنی ضعیف ‌تر، به هیچ‌ وجه نمی‌تواند به اهداف خود برسد. اما با افزایش قدرت بدنی، ذهن نیز به طور قابل توجهی تقویت می ‌شود. در این شرایط، فرد با ذهنی فعال و پویایی که دارد، می‌تواند کسب ‌و کارهای موفقی راه‌اندازی کند. به عبارت دیگر، اعتماد به نفسی که از تناسب اندام به دست می ‌آورید، به شما شهامت و جسارت لازم برای انجام کارهای جدید را می‌بخشد.

چربی سوزی با بدنسازی

طبق تحقیقات انجام شده وجود عضله در بدن، ۳حدود برابر بیشتر از چربی کالری می‌سوزاند. پس از این جمله می توان متوجه شد که اگر چربی در بدن شما کاهش پیدا کند، اما هم چنان عضله سازی داشته باشید، وزن شما تغییری پیدا نمی کند. تنها به جای چربی های مضر و خطرناک، عضله های مفید جایگزین شده اند. همه ما می دانیم که با افزایش سن، سرعت متابولیسم کمتر می شود. به هر حال اگر یک فرد ۶۰ ساله به انجام تمرینات ورزشی و بدنسازی بپردازید، از یک فرد ۲۰ ساله که تحرک خاصی ندارد، می تواند کالری بیشتری بسوزاند.

در ورزش بدنسازی بهتر است کمی به تمرینات هوازی و بیشتر به تمرینات قدرتی بپردازید. زیرا در این صورت خیلی راحت توده های چربی در بدن شما کاهش پیدا می کند و سبک زندگی سالم تری خواهید داشت.

سخن پایانی

در آخر باید بدانید که بدنسازی جزء ورزش های بسیار محبوب بین خانم ها  وآقایان است که فواید و مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد. اگر شما هم تصمیم گرفته اید این ورزش عالی را شروع کنید، سعی کنید برنامه ای اصولی زیر نظر متخصص تغذیه داشته باشید.

نکات مهم باشگاه بدنسازی

چند روز در هفته بدنسازی تمرین کنیم؟

برای افزایش حجم در بدنسازی چه بخوریم؟

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button