Uncategorizedانگیزشیبدنسازی

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد در نوجوانان می شود؟

پرتکرارترین سوال‌ها در مورد ورزش بدنسازی، تاثیر وزنه زدن در کوتاهی قد در نوجوانان است. در واقع بسیاری از پدر مادرها نگران فرزندان خود هستندکه به تازگی به ورزش بدنسازی و یا همان وزنه برداری علاقه پیدا کرده اند. حال می‌خواهیم بدانیم که آیا واقعاً این نگرانی‌هاحقیقت دارد و یا بی مورد است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در مورد تاثیر ورزش بدنسازی بر کوتاهی قد به شما بدهیم.

منظور از صفحه رشد چیست؟ 

زمانی که فرزندان به دنیا می‌آیند، رشد استخوان‌ها و به طور کلی بدن آنها شروع می‌شود. این رشد برای دخترها تا حدود ۱۸ سالگی و برای پسرها تا ۲۰ سالگی ادامه دارد. در واقع رشد یک کودک زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ها شروع به رشد کنند و بقیه اعضای بدن هم به این شیوه به رشد خود ادامه دهند و هماهنگ با استخوان‌ها رشد کنند.  

لایه نازکی به نام غضروف در بخش انتهایی استخوان‌ها وجود دارد که به آن صفحه رشد گفته می‌شود. این غضروف به اصطلاح به لایه نازک استخوان‌ها معروف است و پس از گذشت مدت زمانی و بعد از یک سن خاصی دیگر اجازه رشد به استخوان را نمی دهند. کوتاهی قد در نوجونان به علت تبدیل غضروف به استخوان در زمان کوتاهتر است. در واقع یعنی با بالا رفتن سن غضروف هم تبدیل به استخوان می‌شود و دیگر استخوان‌ها اجازه رشد ندارند.

 آیا واقعا بدنسازی باعث کوتاهی قد در نوجوانان می‌شود؟

 پس از آشنایی با فرآیند اصلی رشد قد، حال باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا واقعاً بدنسازی یا وزنه برداری بر کوتاهی قد در نوجوانان تاثیر دارد؟ به طور کلی باید بدانید که صفحات رشد بسیار حساس هستند و به همین علت برخی از افراد اعتقاد دارند که در مدت زمان دوران رشد بهتر است فشار زیادی بر آنها وارد نشود، زیرا ایجاد فشار زیاد باعث استخوانی تر شدن بخش غضروفی سر استخوان می‌شود.

 طبق مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده تمامی این اصول و قواعد رد شده است. در واقع بدنسازی و وزنه برداری با افزایش ترشح تستسترون و هورمون رشد حتی باعث بلندتر شدن قد نوجوانان می‌شود. راهکار این است که تمرینات بدنسازی را با احتیاط بیشتر و با وزنه‌های کمتر انجام داد.

چه نوع حرکاتی باعث کوتاهی قد در بدنسازی می‌شود؟ 

تمریناتی که برای شما در ادامه توضیح می‌دهیم، ممکن است باعث درگیر شدن پایین تنه ورزشکاران نوجوان شود که باید در انجام آنها احتیاج شود.

  • لانگز
  • پرس پا
  • ددلیفت
  • اسکوات
  • سومو اسکوات

وزنه‌ها را در هنگام انجام این نوع تمرینات با دقت انتخاب کنید. وزنه شما نباید بیشتر از ۴۰ درصد توانایی بدن شما باشد. اگر این نکات را رعایت کنید، نگرانی از بابت بسته شدن صفحات رشد وجود نخواهد داشت.

تاثیر چگونگی انجام حرکات بر کوتاهی قد

یکی از نکات حائز اهمیت در ورزش‌های بدنسازی در دوران رشد، توجه به نحوه صحیح انجام حرکات است. تحقیقات نشان می‌دهد که اجرای نادرست حرکات ممکن است به صفحات رشد آسیب برساند و در نتیجه بر باعث کوتاهی قد در نوجوانان شود.
بنابراین، توصیه می‌شود که برنامه ورزشی شما تحت نظر یک مربی یا متخصص حرفه‌ای طراحی شود. اگر هنوز برنامه بدنسازی متناسب با شرایط جسمانی و سنی خود ندارید، می‌توانید به صورت آنلاین از مشاوره کارشناسان فیتامین بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید به اپلیکیشن فیتامین مراجعه کنید تا مربیان ما برنامه‌ای اختصاصی و هماهنگ با اهداف و نیازهای شما تهیه کنند. در این اپلیکیشن، روش‌های صحیح اجرای حرکات به همراه توضیحات و ویدئوها ارائه شده است.

بدنسازی چه مزایایی برای نوجوانان و جوانان دارد؟

بسیاری از متخصصان در حوزه ورزش و سلامت بر این عقیده‌اند که شروع فعالیت‌های بدنسازی و وزنه‌برداری در سنین جوانی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این فعالیت‌ها نه تنها به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند، بلکه می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی‌ها را در دوران بزرگسالی کاهش دهد و همچنین اعتماد به نفس نوجوانان را افزایش دهد.
به عبارت دیگر، ورزش بدنسازی می‌تواند علائم و نگرانی‌های مرتبط با دوران بلوغ را کاهش دهد و به نوجوانان و جوانان این امکان را می‌دهد که این دوره چالش‌برانگیز را با راحتی بیشتری نسبت به هم‌سن‌وسالان خود سپری کنند.

Fitness woman with barbells on grey background

بهترین سن برای شروع بدنسازی 

بهترین سن برای شروع بدنسازی حدود ۱۲ سالگی است، اما در این سن باید تمرینات سبک با وزنه و آموزش صحیح را انجام داد و نباید نگران کوتاهی قد در نوجوانان بود. اگر تمایل دارید به صورت حرفه‌ای بدنسازی را انجام دهید، بهتر است این نوع تمرینات را ۱۷ سالگی انجام دهید. طبق مطالعاتی که انجام شده است، آن دسته از نوجوانانی که از سن کمتر قدرتی و کار با وزنه را شروع می‌کنند، در مقایسه با هم سن و سال‌های خود مقاومت بدنی بهتری دارند.

نکات طلایی برای شروع بدنسازی در سن رشد  

اگر می‌خواهید تمرینات بدنسازی را در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی شروع کنید، حتماً باید نکات طلایی که در زیر برای شما توضیح می‌دهیم را رعایت کنید. در این صورت در دوران بلوغ استخوان ها رشد کافی خواهند داشت.

  • حرکت‌های تمرینی را تا سن ۱۸ سالگی بیشتر از ۱۵ بار تکرار نکنید
  • زمانی که به سن ۱۸ سالگی رسیدید، می‌توانید از وزنه‌های سنگین‌تر استفاده کنید
  • به هیچ عنوان وزنه‌ها را بدون رعایت فرم صحیح و بدون کنترل از زمین بلند نکنید
  • حتماً ورزش را زیر نظر یک مربی حرفه‌ای انجام دهید و طبق برنامه اصولی پیش بروید

عوامل مهمی که باعث متوقف شدن رشد استخوانها می‌شود!

به طور کلی باید بدانید که زمینه‌های ارثی و ژنتیک مهمترین عاملی هستند که تاثیر زیادی بر رشد قد شما دارند، اما عوامل دیگری هم وجود دارند که تاثیرات کم و بیش آنها بر رشد قد وجود دارد و ممکن است عامل کوتاهی قد در نوجوانان باشند و یا حتی چند سانتی‌متری شما را کوتاه‌تر کنند. در ادامه بررسی آنها می‌پردازیم.

تغذیه نامناسب

از مهمترین عواملی که جلوی رشد را می‌گیرد و در نهایت منجر به کوتاهی قد می‌شود، می‌توان به تغذیه نامناسب اشاره کرد.

عفونت‌های مداوم

از دیگر مشکلاتی که باعث کوتاهی قد در نوجوانان می‌شود، می‌توان به عفونت‌های مداوم و پی در پی اشاره کرد.

اختلالات تیروئیدی

 تیروئید هم نقش مستقیمی بر کوتاهی قد در نوجوانان دارد. افرادی که دارای این نوع بیماری هستند، حتماً باید تحت درمان قرار بگیرند.

حرکاتی که باعث کوتاه‌تر شدن قد می‌شود و باید در انجام آنها احتیاط کنید!

 برخی از حرکات در بدنسازی وجود دارند که فشار زیادی به مفاصل و ستون فقرات وارد می‌کند. اگر این حرکات را به صورت صحیح انجام ندهید و یا با وزنه‌های خیلی سنگین انجام دهید، عامل خطراتی برای کوتاهی قد در نوجوانان هستند. در ادامه به بررسی این حرکات می‌پردازیم.

لانگز

این نوع حرکت در بدنسازی باعث درگیری عضلات پا و مرکزی می‌شود. اگر این نوع حرکت به شیوه صحیح انجام نشود و یابا وزنه‌های خیلی سنگین انجام شود، فشار بسیار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.

پرس پا

پرس پا هم یکی دیگر از حرکات در بدنسازی است که برای تقویت عضلات پا بسیار مناسب می‌باشد، اما اگر این نوع حرکت با وزنه‌های سنگین و بدون تنظیم اصولی ارتفاع صندلی انجام شود، فشار زیادی به مفاصل زانو و ستون فقرات وارد می‌کند.

اسکوات 

این نوع حرکت باعث درگیری عضلات پایین تنه می‌شود، اگر با فرم نامناسب انجام شود و کمر صاف نباشد، باعث آسیب‌هایی به ستون فقرات و مفاصل می‌شود.

ددلیفت 

یکی دیگر از حرکات بدنسازی قدرتمند انجام حرکت ددلیفت است. این نوع حرکت باعث درگیری عضلات پشت و پا می‌شود.  اگر این حرکت را با وزنه‌های سنگین انجام دهید، به طوری که زانوهای شما به حالت صحیح خم نشده باشند، فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌شود.   

سخن پایانی

طبق تحقیقات علمی، بدنسازی به خودی خود باعث کوتاهی قد در نوجوانان نیست. در حقیقت، اگر تمرینات به‌طور صحیح و تحت نظر مربیان مجرب انجام شوند، می‌توانند به تقویت ساختار استخوانی و عضلانی کمک نمایند. از سوی دیگر، اگر نوجوانان به‌طور نادرست و با وزنه‌های سنگین تمرین کنند، ممکن است رشد طبیعی استخوان‌ها را مختل کنند. بنابراین، اهمیت دارد که جوانان در این سنین از تمرینات مناسب و متوازن استفاده کرده و به نیازهای بدنی خود توجه کنند. در نهایت، می‌توان گفت که بدنسازی، با رعایت نکات ایمنی و شیوه‌های درست، نه تنها موجب کاهش قد نمی‌شود، بلکه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس نیز کمک کند.

فواید حیرت انگیز بدنسازی برای دیسک کمر

بهترین تمرینات بدنسازی کدامند؟

شروع بدنسازی از صفر

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button