Uncategorizedسنگنوردی

راهنمای سنگنوردی داخل سالن

سنگنوردی یا صخره نوردی داخل سالن یکی از ورزشهای مهیج قرن بیست و یکم به شمار می رود. قرار گرفتن این ورزش در بین ورزشهای المپیکی از سال ۲۰۲۱ نیز به میزان رقابت آن خواهد افزود. در این مطلب یک راهنمای کامل به شما در این رابطه ارایه می دهیم:

صخره نوردی داخل سالن چیست؟

همانطور که انتظار دارید، صخره نوردی داخل سالن(سنگنوردی سالنی هم گفته میشود.) از دل سنگنوردی در طبیعت متولد شد. در اواخر قرن بیستم بود که این ورزش در دل باشگاههای کوچک و گاراژها متولد گردید. اما این روزها شاهد برگزاری مسابقات متعدد جهانی در این ورزش هستیم.

اما قبلا، همه فلسفه صخره نوردی داخل سالن یکسان است. صعود از دیواره هایی که با گیره های مصنوعی پوشیده شده اند. هدف هم در اینجا رسیدن به ته مسیر یا اصطلاحا تاپ کردن مسیر می باشد. زیر چند سنگنوردی چند دسته بندی مختلف به وجود آمده است:

انواع صخره نوردی داخل سالن

بولدرینگ

بولدرینگ در اصطلاح به صعود مسیرهای کوتاه گفته میشود. در اینجا دیواره بین ۲٫۵ تا ۴٫۵ متر ارتفاع دارد. در زیر مسیرهای بولدرینگ تشک قرار می گیرد تا در صورت سقوط ورزشکار محافظت شود. مسیرهای بولدر اغلب با عنوان پرابلم یا مساله یا مسیر خوانده میشوند.

کوتاه بودن مسیر در اینجا به معنای آسان بودن آن نیست. مسیرهای بولدرینگ اغلب بر روی توالی حرکت های قدرتی متمرکز هستند. این روش، راهی عالی برای یادگرفتن تکنیکهای صخره نوردی داخل سالن می باشد. برای آگاهی بیشتر به مطلب نکات مهم درباره بولدرینگ در باشگاه مراجعه نمایید.

تاپ روپ یا صعود قرقره

در صعود قرقره، نفر از بالا توسط طناب حمایت می شود. برای صعود قرقره به یک حمایت چی نیاز است. حمایت چی با استفاده از ابزار حمایت ، اقدام به حمایت صعودکننده می کند. این روش در صخره نوردی داخل سالن یا طبیعت بیشتر برای افراد تازه کار به کار برده میشود.

سرطناب

در حالت سرطناب، صعود کننده با استفاده از کوییک دراو اقدام به صعود می کند. در این حالت پس از صعود هر قسمت طناب داخل یک کارابین مربوط به کوییک دراو انداخته میشود. سپس سنگنورد قسمت بعدی را صعود خواهد کرد. صعود سرطناب بیشتر مناسب کسانی است که دوره ها و تمرینات ابتدایی صعود را گذارنده باشند.

لوازم صخره نوردی داخل سالن

برای شروع فقط خودتان و یک نگرش خوب مهمترین چیزها هستند. اما خب به لوازمی هم نیاز دارید. در ادامه به ترتیب به مهمترین لوازم صخره نوردی داخل سالن یا همان سنگنوردی سالنی اشاره می شود. یک کفش سنگنوردی و کیسه پودر اولین چیزها هستند.

سنگنوردی اغلب نیاز به قرار دادن پا روی گیره های ریز دارد. کفشهای ورزشی معمولی مناسب این کار نخواهند بود. کفشهای سنگنوردی دارای زیر لاستیکی بوده و تنگ تر از کفش عادی می باشند. به منظور آگاهی بیشتر مطلب نکاتی برای خرید اولین کفش سنگنوردی را بخوانید.

کیسه پودر و گچ سنگنوردی

عرق کردن یکی از مشکلات صخره نوردی داخل سالن و طبیعت است. سنگنوردان برای مقابله با این مشکل از گچ سنگنوردی استفاده می کنند. این گچ در کیسه ای ریخته شده و کیسه معمولا با استفاه از یک بند به دور کمر متصل میشود.

اگر فقط قصد بولدرینگ دارید، کفش سنگنوردی و کیسه پودر تمام مواردی هست که به آنها نیاز خواهید داشت. در ادامه نیز به چند مورد اشاره میشود که در مراحل بعد می توانید نسبت به خرید آنها اقدام نمایید.

  • هارنس
  • طناب کوهنوردی
  • ابزار حمایت
  • کوییک دراو
  • ….

آموزش سنگنوردی داخل سالن

سنگنوردی ورزشی تکنیک محور است و بهتر اینکه از همین ابتدای کار زیرنظر مربی با تجربه کار کنید. این دیدگاه باعث میشود خیلی زودتر رشد کرده و تکنیک ها را یاد بگیرید. موارد زیر را برای بهبود فرآیند آموزش سنگنوردی داخل سالن مدنظر داشته باشید:

  • زیر نظر مربی با تجربه کار کنید.
  • در صورت داشتن اضافه وزن، آنرا تدریجا کاهش دهید.
  • آمادگی عمومی خود مانند بارفیکس زدن، عضلات شکم، انعطاف پذیری و.. را بهبود دهید.
  • با هفته ای دو سه جلسه تمرین شروع کنید.
  • قبل از شروع سنگنوردی به خوبی گرم کنید.
باشگاه ورزشی موج - صخره نوردی داخل سالن

باشگاه ورزشی موج با امکانات سالن سنگنوردی و آموزش سنگنوردی داخل سالن زیر نظر مربیان مجرب در خدمت ورزشکاران عزیز می باشد.

نکات صخره نوردی

موارد زیر را همواره به یاد داشته باشید:

  • با پاهایتان صعود کنید.
  • وزن خود را روی استخوانها نگه دارید، نه عضلات.
  • پاهای ساکت: هر چه صدای کمتری از پاها بشنوید به معنای صعود بهتر خواهد بود.
  • استراحت در سنگنوردی را یاد بگیرید.
  • هسته بدن را درگیر کنید.
  • نفس بکشید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)

باشگاه ورزشی موج

میلاد جباریان

ميلاد جباريان متولد ١٣٦٧ _ تمرين از ١٣٨١ قهرماني : مدال طلاي جام حيدرعليف (پاورليفتينگ مجموع)٢٠١٣ مدال طلاي جام حيدرعليف(پرس سينه)٢٠١٤ مدال طلاي پرس سينه تورنمنت بين المللي تركيه٢٠١٢ مدال طلا(پاورليفتينگمجموع) جام اروپا آسيا اروآسيا تفليس٢٠١٤ مدال طلاي تك ليفت تورنمنت اروآسيا گرجستان _تفليس٢٠١٨ مدال نقره تورنمنت اروآسيا(پاورليفتينگمجموع) گرجستان_تفليس٢٠١٨ بيش از ٢٥ قهرماني انتخابي تيم ملي و قهرماني كشور و استان مدارك مربي گري: پرورش اندام و بدنسازي آمادگي جسماني و فيتنس پاورليفتينگ و ورزش هاي قدرتي كار با دستگاه هاي بدنسازي تغذيه و مكمل هاي ورزشي بهبود عملكرد ذهني در ورزش سابقه مربي گري از ١٣٨٦ و از سال ١٣٩٦ مديريت اماكن ورزشي ليسانس حقوق شماره تماس: 09123581463

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button