Uncategorizedآمادگی جسمانیبدنسازی

دلیل سردرد بعد از ورزش چیست؟ همراه با ۶ راهکار طلایی برای پیشگیری

اگر شما هم چندین وقت است که ورزش را شروع کرده اید، احتمالا می دانید که گاهی ممکن است بعد از باشگاه یا ورزش دچار سردرد شوید. حال می خواهیم بدانیم که علت سردرد بعد از ورزش چه هست؟ این سردردها به قدری کلافه کننده هستند که گاهی ممکن است باعث شوند از کارهای روزمره هم درجا بزنیم و توانایی انجام آنها را نداشته باشیم. برای برخی از افراد این سردردهای بعد از ورزش آنقدر طولانی می شوند که آنها ترجیح می دهند قید ورزش را بزنند. اما این راهکار اصلا عاقلانه نیست و ما باید منشاء و علت سردرد بعد از ورزش را بدانیم. در این مطلب از سایت موج کلوب به شما کمک می کنیم تا با دلایل سردرد بعد از ورزش سنگین آشنا شوید.

شناخت انواع سردردهای ورزشی

چند نوع مختلف از انواع سردردهای بعد از ورزش وجود دارند که معمولا پس از تمرینات شدید مثل دوچرخه سواری، شنا، وزنه برداری، دویدن و … به سراغ ما می آیند. علت این نوع سردرد بعد از ورزش، افزایش گردش خون در اطراف سر و پوست سر و حتی گشاد شدن عروق خونی هستند. در ادامه به بررسی دو دسته از سردردهای بعد از ورزش می پردازیم.

سردردهای ورزشی اولیه

این نوع سردرد ها ممکن است در حین ورزش یا حتی بعد از انجام فعالیت بدنی ایجاد شوند و بدون هیچ درمانی خود به خود از بین می روند. این نوع سردردها را نمی توان مرتبط با یک مشکل خاص دانست. حتی می توان با داروهای بدون نسخه هم آنها را کنترل کرد.

سردردهای ورزشی ثانویه

نوعی دیگر از سردردهای ورزشی هستند که باید بررسی شوند، زیرا دلایل جدی‌تری دارند. علت این سردردها معمولا با یک بیماری زمینه ای مثل بیماری و مشکل قلبی در ارتباط است. البته باید بدانید که معمولا این نوع سردردها محدود هستند. اگر شما هم مداوم در حین ورزش و یا بعد از آن دچار سردرد می شوید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت سردرد بعد از ورزش را پیدا کنید. در این صورت خیالتان راحت می شود و با انرژی بیشتری ورزش می کنید.

علت سردرد بعد از ورزش بدنسازی

سردرد بعد از ورزش بدنسازی مانند یک معضل است که ممکن است برای هر ورزشکاری پیش بیاید. در ادامه می خواهیم در مورد علت های سردرد بعد از ورزش بدنسازی توضیح دهیم.

کم آبی بدن

در ورزش بدنسازی بدن دچار تعریق شدید می شود، اگر آب از دست رفته جبران نشود، بدن کم آب می شود. به همین علت است که گفته می شود حتما مایعات بخصوص آب فراوان بنوشید. کم شدن آب بدن به تنهایی خود می تواند دلیل اصلی سردرد بعد از ورزش باشد. در واقع اولین علامت سردرد را می توان کم آبی در نظر گرفت. از علائم کم آبی در بدن که حتما باید آنها را بشناسید می توان به یبوست، سرگیجه، کاهش ادرار، خشکی پوست و دهان، حس تشنگی بیش از حد، خستگی بیش از حد و ضعف اشاره کرد.

گاهی تنها با نوشیدن چند لیوان آب خنک مشکل سردرد از بین می رود. در این صورت متوجه خواهید شد که بدن شما به شدت کم آب بوده است. به طور کلی تشنگی و کم آبی بدن بسیار خطرناک است و نباید ساده از کنار آن بگذرید، زیرا کم آبی تنها باعث ایجاد سردرد نمی شود، بلکه وضعیت های خطرناک دیگری را هم ایجاد می کند.

پایین بودن قند خون

قند خون پایین معروف به بیماری هیپوگلیسمی است که خود علتی برای سردرد بعد از ورزش به حساب می‌آید. گلوکز از جمله منابع اصلی انرژی بدن شما است که در صورت افت آن دچار سردرد خواهید شد. اگر قبل از انجام فعالیت های بدنی، غذای کافی و مقوی نخورید، بدن شما گلوکز می سوزاند و دچار هیپوگلیسمی خواهید شد. از ادامه به بررسی علائم دیگر قند خون پایین اشاره می کنیم.

  • احساس گرسنگی شدید
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • تعریق
  • لرزش بدن

ماندن در زیر نور شدید خورشید به مدت طولانی

هوای گرم و تابش نور شدید خورشید هم می توانند باعث ایجاد سردرد در افراد شوند. حال اگر در زیر نور شدید خورشید ورزش کنید، بدن شما آب زیادی از دست خواهد داد و سردرد بعد از ورزش را تشدید می کند. به همین علت توصیه می شود در روزهای گرم تابستانی که آفتاب داغ و سوزان است، در فضای بیرون ورزش نکنید. در صورت بروز کمترین سردرد سریع آب بنوشید و دوش آب ولرم بگیرید که بسیار تسکین دهنده است.

انجام ندادن صحیح حرکات بدنسازی

حرکات بدنسازی و در کل کار با دستگاه نیازمند اصول است. اگر تمرینات خود را صحیح و اصولی انجام ندهید، باعث ایجاد فشار به بدن شده و در نهایت دچار سردرد خواهید شد. حال اگر تمرینات مرتبط با عضلات گردن و شانه را اشتباه انجام دهید، مشکل دوبرابر می شود و امکان سردرد بعد از ورزش بدنسازی خیلی بیشتر می‌شود.

برای مثال تمرین اشتباه حرکات با وزنه، شنا سوئدی، کرانچ و … در ایجاد تنش در عضلات گردن بسیار موثر هستند و امکان سردرد را بیشتر می کنند. بهره مندی از برنامه ورزشی تخصصی زیر نظر مربی بسیار کمک کننده است.  

علائم سردرد در ورزشکاران را بشناسید!

معمولا ورزشکاران از سردرد بعد از ورزش گله و شکایت دارند و آن را معضلی در زندگی خود می دانند. حال بیایید با علائم سردرد ناشی از ورزش آشنا شویم.

  • ایجاد درد در قسمت گردن
  • ایجاد درد در یک یا هر دو طرف سر
  • شروع دردهای ضربانی در سر

اگر این سردردها مانند میگرن باشند علائمی مانند سیاهی رفتن چشم ها، حساسیت به نور، استفراغ، تهوع، کم شدن بینایی و .. را در پی دارند.

چقدر طول می کشد تا سردرد بعد از ورزش برطرف شود؟

معمولا این نوع سردردها که بعد از ورزش به وجود می آیند دوره ای سه تا شش ماهه دارند و از پنج دقیقه تا ۴۸ ساعت زمانبر هستند.  

۶ راهکارهای طلایی برای درمان سردرد بعد از ورزش

اگر شما دارای بیماری های خاص و زمینه ای نباشید، قطعا سردردهای شما دوره ای کوتاه مهمان شما هستند و با رعایت سبک زندگی سالم و درمان های گفته شده در این مطلب به مرور برطرف می شوند. در ادامه به بررسی بهترین راهکارها برای درمان سردرد بعد از ورزش می پردازیم.

۱) مصرف مسکن ضد التهاب

ایبوپروفن یک مسکن ضدالتهاب است که می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید تا این سردردهای بعد از ورزش را برطرف کنید. کمپلکس های گرم کننده را بر روی سر خود بگذارید تا باعث باز شدن رگ های خونی شوند.

۲) نوشیدن آب و مایعات ورزشی

همانطور که توضیح داده ایم، مهم ترین دلیل و علت سردرد بعد از ورزش، کم آبی بدن است. قبل از اینکه بدن شما کم آب شود و دچار سردرد شوید، مقداری آب بنوشید تا آب بدن شما تامین شود. ورزش های سنگین و فعالیت در گرما، بدن شما را از همیشه کم آب تر می کند.

گاهی یک نوشیدنی ورزشی هم کمک شایانی به بازیابی بازیابی الکترولیت های شما می کند. اما این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی قند دارند و خوردن همیشگی آنها توصیه نمی شود. در این مواقع آب یا شربت لیمو بدون شکر بهترین گزینه است.

به طور کلی حتما قبل  از شروع ورزش، بطری آب خود را در دسترس قرار دهید و ورزش خود را شروع کنید تا در حین ورزش هم آب بنوشید و بدن خود را از آب کم  نکنید.

۳) گرم کردن بدن قبل از تمرین

حتما قبل از شروع ورزش شدید بدن خود را آماده کنید یا به اصطلاح گرم کنید تا دچار سردرد بعد از تمرین نشوید. در واقع بدن باید آمادگی کافی برای شروع ورزش را پیدا کند. به طور کلی گرم کردن آهسته بدن قبل از شروع جدی ورزش باعث می شود تا دچار سردردهای ناگهانی نشوید. اگر هم چنان و مداوم دچار سردرد بعد از ورزش می شوید، شدت تمرینات خود را کاهش دهید.  

۴) همراه داشتن خوراکی در حین ورزش

اگر همزمان با سردرد بعد از ورزش احساس پایین بودن قند خون هم دارید، خیلی سریع غذا یا نوشیدنی حاوی کربوهیدرات بخورید. یک تکه ای از میوه یا یک لیوان آب میوه هم کفایت می کند. در این صورت ممکن است کمی حال شما بهبود یابد.

۵) انجام حرکات کششی

ممکن است برخی از تمرینات شما باعث ایجاد فشار به گردنتان شود. در این صورت توصیه می شود قبل از شروع ورزش، حرکات کششی انجام دهید. اگر مشکل برطرف نشد، استفاده از قرص ایبوپروفن راه حل خوبی است.

۶) وعده غذایی بعد از تمرین را در اولویت بگذارید!

حداکثر تا دو ساعت بعد از ورزش یک وعده غذایی یا میان وعده مغذی میل کنید. فیبر، کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین ها مهم ترین منبع برای نیاز بدن ورزشکاران هستند. با مصرف چنین وعده هایی تنظیم قند خون شما متعادل می شود. وعده هایی پر از شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده را کنار بگذارید.

سخن پایانی

سردرد بعد از ورزش یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های بدنی با آن روبرو می‌شوند. این نوع سردرد معمولاً ناشی از افزایش جریان خون به مغز، کم آبی بدن یا تنش‌های عضلانی ناشی از تمرینات است. در حین ورزش، بدن به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد و اگر این نیازها به درستی تأمین نشوند، ممکن است فرد دچار سردرد شود. همچنین، گرم نکردن درست قبل از شروع تمرین و عدم کشش مناسب بعد از آن نیز می‌تواند منجر به بروز این مشکل گردد.

برای جلوگیری از سردردهای پس از فعالیت‌های ورزشی، ضروری است که در طول تمرین و همچنین قبل و بعد از آن، به مقدار کافی آب بنوشیم و از یک رژیم غذایی متعادل بهره‌مند شویم. رعایت تکنیک‌های صحیح تمرینی و ایجاد زمان کافی برای استراحت نیز می‌تواند احتمال بروز سردرد را کاهش دهد. در صورتی که سردردها به طور مکرر و با شدت بالا رخ دهند، مشاوره با پزشک اهمیت دارد تا علت اصلی این عارضه مشخص شود.

۱۰ عارضه ورزش اسپینینگ و ورش های پیشگیری

بهترین تمرینات تعادلی در ورزش کدامند؟

۲۰ فواید ورزش برای مغز برتر

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button