Uncategorizedانگیزشیسنگنوردیکوهنوردی

چگونه یک کوهنورد حرفه ای شویم؟ یافتن ۶ مهارت مهم و اصولی

برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای و ماهر، نیاز به سال‌ها یا حتی دهه‌ها تمرین مداوم دارید. باید یاد بگیرید که چگونه بدن خود را از لحاظ جسمی و روحی تقویت کنید و همچنین مهارت‌های فنی مانند صعود به سطوح مختلف، مدیریت طناب‌ها، کار با محورهای یخی و همچنین اصول ایمنی و نجات را به خوبی فرا بگیرید. در این مسیر، ایجاد توازنی میان همکاری تیمی و تلاش‌های فردی اهمیت زیادی دارد.

برای افرادی که به تازگی وارد دنیای کوهنوردی می‌شوند، پیشنهاد می‌کنم از تمرینات استقامتی در باشگاه و همچنین تمرین بر روی دیوارهای مصنوعی در خانه بهره ببرند. این تمرینات به کوهنوردان حرفه‌ای کمک می‌کند تا قدرت دستان خود را افزایش دهند و یاد بگیرند چگونه با کمک دستانشان از موانع سنگی و دیواره‌ها آویزان شوند و توانایی حفظ تعادل را کسب کنند. همچنین، نکات اساسی در زمینه کوهنوردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب این فعالیت به عنوان یک سرگرمی و سپس تلاش برای تبدیل شدن به یک “حرفه‌ای” به آنها توجه کنید.

داشتن چه مهارت هایی برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای لازم است؟

 یک کوهنورد حرفه ای بودن برای همه افراد مناسب نیست. این فعالیت از نظر جسمی، روانی و ذهنی می‌تواند چالش‌برانگیز و پرخطر باشد و به تسلط بر مهارت‌های فنی متعددی نیاز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱) یاد گرفتن کامل اصول ایمنی

در اکثر سفرهای کوهستانی، افراد به صورت مستقل اقدام می‌کنند و با چالش‌ها و دشواری‌های خاصی مواجه می‌شوند که باید به تنهایی آنها را مدیریت کنند. فعالیت کوهنوردی نیازمند برنامه‌ریزی، تکنیک، نیروی بدنی، استقامت و سایر تجهیزات ضروری است. بهترین نوع این تجربه شامل شجاعت، خطر و احساسی از پیروزی بزرگ است که با رسیدن به قله یک کوه به دست می‌آید. برای دستیابی به این هدف، ساعت‌ها صبر و دلیری لازم است.

۲) یاد گیری استفاده از طناب

به عنوان یک کوهنورد حرفه ای ، ضروری است که در تکنیک‌های مختلف این فعالیت مهارت پیدا کنید. استفاده از طناب در کوهنوردی اهمیت فراوانی دارد. ممکن است با انواع مختلفی از زمین‌های کوهستانی مواجه شوید، از جمله دشت‌های کوهستانی، مناطق ناهموار، سطوح یخی، صعودهای عمودی و دیگر ساختارهای چالش‌برانگیز. یکی از خطرات عمده‌ای که در حین کوهنوردی وجود دارد، امکان لیز خوردن و تهدید به جان است.

نوشته های مشابه

۳) تمرکز داشتن روی ذهن

عوامل مهم دیگری که باید در مورد یک کوهنورد حرفه ای در نظر گرفته شوند، عنصر تمرکز است که نقش تعیین‌کننده‌ای در رفتار کوهنورد در حین صعود ایفا می‌کند. از دست دادن تمرکز می‌تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد. پیش از آغاز یک سفر کوهنوردی، افراد به تمرینات متنوعی می‌پردازند و به مطالعه کتاب‌ها و مجلات مختلف می‌پردازند. همچنین مجلات تخصصی در زمینه کوهنوردی، اطلاعات متنوعی را ارائه می‌دهند. بنابراین، آن‌ها به یادگیری تکنیک‌های اساسی که در این ورزش کاربرد دارد، علاقه‌مند هستند.

۴) داشتن مهارت رهبری

به نظر می‌رسد که انجام کوهنوردی ماجراجویانه به صورت فردی تقریباً غیرممکن است. این فعالیت حرفه‌ای به همکاری گروهی نیاز دارد و مستلزم حمایت، اعتماد و مراقبت متقابل اعضا است. برای موفقیت در این زمینه، پیروی از یک رهبر توانمند و با تجربه ضروری است.

۵) داشتن مهارت جهت یابی

مهارت جهت‌یابی تنها به استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های GPS محدود نمی‌شود. در واقع، این مهارت شامل توانایی‌های سنتی و پایه‌ای است که انسان‌ها در طول تاریخ برای یافتن مسیرهای خود به کار گرفته‌اند.

تصور کنید که شما به عنوان یک کوهنورد حرفه ای، در شرایط جوی نامساعد و حتی خطرناک قرار دارید. در چنین مواقعی، اتکاء به ابزارهای الکترونیکی ممکن است به دلیل خرابی یا عدم دسترسی به شبکه، بی‌فایده باشد. در این شرایط، توانایی جهت‌یابی به روش‌های سنتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این مهارت شامل استفاده از نشانه‌های طبیعی همچون موقعیت خورشید، ستاره‌ها و ویژگی‌های زمین‌شناسی است. فردی که مهارت‌های جهت‌یابی را به‌خوبی می‌شناسد، می‌تواند با تکیه بر اطلاعات محیطی، جهت درست را پیدا کند و از خطرات احتمالی اجتناب نماید.

۶) یادگیری مهارت های امداد و نجات

یک کوهنورد حرفه ای حرفه‌ای ممکن است در دل طبیعت بکر و دست‌نخورده گم شونچد، دچار خونریزی شود یا به سرمازدگی مبتلا گردد و همچنین در مواجهه با شرایط جوی ناگهانی آسیب ببیند. علاوه بر این، حوادث طبیعی مانند سقوط یا بهمن نیز می‌تواند منجر به جراحت آن‌ها شود. به همین دلیل، کسب دانش در زمینه کمک‌های اولیه و توانایی‌های امدادی برای هر کوهنورد امری حیاتی به شمار می‌آید.

داشتن تجهیزات مناسب برای تبدیل به یک کوهنورد حرفه ای شدن

برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه ای لازم است که تجهیزات کاملی را برای خود تهیه کنید.

کفش های مخصوص کوهنوردی

کفش‌های تخصصی کوهنوردی به منظور محافظت از پاهای شما در برابر خطرات ناشی از زمین‌های ناهموار ضروری هستند. این نوع کفش‌ها با برش‌های بلندی طراحی شده‌اند و دارای لایه‌های اضافی در قسمت رویه و زیره هستند. آن‌ها بسیار مقاوم و محکم بوده و از آسیب‌های ناشی از سطوح ناهموار و شرایط جوی سخت جلوگیری می‌کنند. همچنین، این کفش‌ها به طور ویژه برای مقابله با آب و هوای دشوار مهندسی شده‌اند. شما می‌توانید با کفش‌های کوهنوردی معمولی شروع کنید، اما پیشنهاد می‌کنم به سراغ مدل‌های حرفه‌ای‌تر بروید، زیرا با پیشرفت در صعود، چالش‌ها سخت و دشوارتر خواهند شد.

علاوه بر این، کفش‌های مخصوص به شما امکان می‌دهند تا به راحتی روی سطوح سنگی حرکت کنید و خطر لغزش را به حداقل می‌رسانند. این ویژگی اهمیت بالایی دارد، زیرا از دست دادن تعادل می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی یا حتی خطرات جانی شود. معمولاً این کفش‌ها از مواد مقاوم ساخته می‌شوند که برای شرایط جوی مختلف مناسب هستند.

این نوع کفش‌ها همچنین دارای ساق بلند بوده و از پاها و مچ پا به خوبی حمایت می‌کنند و احتمال آسیب به مچ پا را کاهش می‌دهند. همچنین، آنها از ورود آب و سایر ذرات آلوده به داخل کفش جلوگیری می‌کنند تا پاهای شما در امان بمانند.

داشتن لباس های مناسب کوهنوردی

برای برگزاری یک سفر کوهنوردی به شکل راحت و کارآمد، انتخاب لباس مناسب اهمیت زیادی دارد. نوع لباس شما به بعنوان یک کوهنورد حرفه ای ویژگی‌های زمین و وضعیت آب و هوایی که با آن مواجه هستید، بستگی دارد. در شرایط سخت و سرد، ضروری است که لباس‌های کافی به تن کنید تا از یخ‌زدگی و آسیب‌های دیگر جلوگیری کنید. از سوی دیگر، در آب و هوای گرم، باید حداقل و ضروری‌ترین لباس‌ها را به تن داشته باشید.

داشتن تجهیزات فنی

تجهیزات فنی دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و بدون وجود آن‌ها، نمی‌توانید با آسودگی خاطر به کوهنوردی بپردازید. در صورت انجام کوهنوردی در برف، ضروری است که یک بیل دستی همراه داشته باشید. همچنین، طناب یکی از ابزارهایی است که در مسیرهای نیازمند به استفاده از دستان برای صعود باید به همراه بیاورید. کرامپون‌ها و تبرهای یخ نیز بسیار حیاتی هستند، زیرا برای عبور از مناطق یخ‌زده به آن‌ها احتیاج خواهید داشت.

علاوه بر این موارد، تهیه کیت‌های پزشکی و مقدار کافی آب نیز از ملزومات دیگر است. پیش از آغاز صعود به کوه، باید زانوها و سر خود را با وسایل ایمنی بپوشانید تا از بروز آسیب‌ها جلوگیری کنید.

محافظت در برابر آفتاب

بدیهی است که برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم آفتاب و مسمومیت ناشی از آن، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب دارای SPF برای یک کوهنودر حرفه ای ضروری است. همچنین، من همیشه یک برزنت در کوله‌پشتی‌ام دارم تا در صورت لزوم، سایه‌بان فراهم کنم.

عینک آفتابی در پیاده‌روی‌های محیط‌های بسیار روشن، به ویژه در شرایط برفی، کوهستانی و بیابانی، نقش موثری دارد. پدیده‌ای به نام برف‌کوری یا فوتوکراتیت می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و این مشکل صرف‌نظر از وجود برف نیز ممکن است رخ دهد. این وضعیت به شدت می‌تواند دید را مختل کند. بنابراین، اگر در شرایط روشن قرار دارید، استفاده از عینک آفتابی انتخابی عاقلانه است، حتی اگر به نظر شما نیازی به آن نباشد.

دانستنی هایی که هر کوهنورد حرفه ای باید آن را بداند

اگر قرار است خودتان را یک کوهنورد حرفه ای بدانید، لازم است که به نکات زیر توجه کنید.

  1. حجم و مقدار غذا در کوهنوردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وعده‌های غذایی باید هم سبک و هم مغذی باشند. گزینه‌هایی مانند غذاهای آماده، سوپ‌های آماده، نودل، تخم‌مرغ، نان خشک و کنسرو از جمله خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید به همراه داشته باشید. همچنین، همیشه مقداری تنقلات ترش و شیرین مانند لواشک، خرما و آجیل را به همراه خود ببرید.
  2. قبل از آغاز کوهنوردی، حتماً وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.
  3. محل مناسب برای برپایی کمپ را از پیش تعیین کنید.
  4. مناطق با پوشش تلفن همراه را نیز از قبل شناسایی کنید.
  5. همچنین، حتماً وجود منابع آب طبیعی در ناحیه را مورد توجه قرار دهید و در صورت عدم وجود، آب کافی به همراه داشته باشید. معمولاً آب چشمه‌ها آلوده نیست، اما توصیه می‌شود که یک نی یا لیوان با فیلتر تصفیه آب به همراه داشته باشید.

۷ خطر مهم کوهنوردی را بشناسید!

اگر اصول ایمنی را دنبال کنید و به آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اید پایبند باشید، احتمال بروز مشکلات به حداقل می‌رسد. به طور کلی، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  1. بیشتر کوه‌ها دارای مسیرهای خاصی هستند و باید از آن‌ها پیروی کرد. بنابراین، یا باید با مسیر آشنا باشید یا توانایی خواندن نقشه و کار با دستگاه GPS را یاد بگیرید.
  2. رعد و برق موضوعی جدی است؛ بنابراین به محض مشاهده صاعقه، بهتر است برگردید یا در مکانی امن پناه بگیرید.
  3. اگر در حین کوهنوردی با بارش باران روبه‌رو شدید و می‌توانید تحمل کنید، ادامه دهید. البته باید تجهیزات مناسب برای این شرایط جوی را به همراه داشته باشید. بعد از یک ارتفاع مشخص، باران به برف تبدیل می‌شود و در صورت نداشتن تجهیزات لازم یا ناتوانی در تحمل سرما، باید به عقب برگردید.
  4. بدون داشتن تجهیزات مناسب، یک کوهنورد حرفه ای ، تحت هیچ شرایطی نباید در هوای برفی به کوهستان بروید، چراکه خطر سرمازدگی و دیگر مشکلات به راحتی پیش می‌آید. تمامی این خطرات را می‌توان از قبل  پیش‌بینی کرد. ارزیابی ریسک سفر، یکی از اقدامات ضروری است که هر کوهنورد قبل از صعود باید انجام دهد: من با این شرایط آب‌وهوایی، این افراد، تجهیزات مشخص و در این بازه زمانی به کوه می‌روم و در صورت طولانی شدن سفر، یک برنامه جایگزین دارم و به عنوان مثال، غذایی اضافی در کوله‌ام قرار داده‌ام.
  5. در ایران، به طور معمول با این مشکل چندان روبرو نیستیم و بیشتر ما هستیم که برای حیوانات مشکلاتی ایجاد می‌کنیم. با این حال، لازم است که هنگام صعود، با گونه‌های حیواناتی که در منطقه حضور دارند، آشنا باشید.
  6. از ارتفاع ۳۰۰۰ متر به بالا، غلظت اکسیژن در هوا کاهش می‌یابد و واکنش بدن انسان به این ارتفاع متفاوت خواهد بود. بنابراین، یا باید بدنتان را برای ارتفاع آماده سازید و یا بر اساس تجربه‌تان مطمئن باشید که دچار ارتفاع‌زدگی نخواهید شد. به طور کلی، افراد معمولاً تا ارتفاع ۴۰۰۰ متر مشکلی ندارند، اما پس از این ارتفاع، اوضاع جدی‌تر می‌شود! سردرد، سرگیجه، تهوع، ایست قلبی، ادم ریوی و ادم مغزی از علائم رایج ارتفاع‌زدگی هستند.
  7. اگر تمام نکات ایمنی را به درستی رعایت کنید، احتمال آسیب دیدن به حداقل می‌رسد. استفاده از تجهیزات مناسب، داشتن دید واضح و گام برداری صحیح در مسیرهای شناخته شده، عوامل کلیدی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توان از بروز صدمات جلوگیری کرد.

سخن پایانی

کوهنوردی نیازمند تجربه، دانش فنی، قدرت بدنی، استقامت، هماهنگی و تمرکز است. بسیاری از علاقه‌مندان به این ورزش تمرینات خود را در سالن‌های ورزشی محلی و بر روی دیوارهای مصنوعی آغاز می‌کنند. در این مکان‌ها، مربیان مجرب حاضر هستند تا شما را راهنمایی کرده و اصول اولیه را به شما آموزش دهند. برای اینکه بتوانید به طور ایمن صعود کنید و تبدیل به یک کوهنورد حرفه ای شوید، به یادگیری نکات فنی و پیشرفت‌های لازم نیاز دارید. همچنین، آگاهی از مسائل ایمنی و نیازهای ضروری پیش از رفتن به بزرگ‌ترین قله‌ای که می‌توانید پیدا کنید، الزامی است.

۱۹ تا از اصطلاحات کوهنوردی که هر کوهنوردی باید بداند!

۲۵ فایده کوهنوردی برای همه مردم

کوهنوردی چه نوع ورزشی است؟

چطور بود؟

باشگاه ورزشی موج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button